Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Intervjuer

En oväntad (konst)samlare

2022-05-11

En oväntad (konst)samlare

Hemma hos en av Sveriges största stilexperter finns en av Sveriges tidiga Be@rbrick-samlingar. Emilia de Poret blandar samlarleksaker med antika möbler och låter gärna mode och inredning inspirera varandra.

Emilia de Poret är kanske inte den första man tänker på när man pratar om Be@rbricks, en närmast kultförklarad samlarleksak i formen av en björn och som av många förknippas med streetkultur. Men som en hybrid av lika delar streetart som fine art har den hittat samlare i profiler från musikern Pharrell Williams till Vogues Grace Coddington och skådespelaren Nicole Kidman.

Editorial Splash 1 - En oväntad (konst)samlare
Editorial Splash 2 - En oväntad (konst)samlare

Bland de första samlarna i Sverige

Vi hörs över telefon. Emilia de Poret är påväg i en taxi från jobb hem till lägenheten på Strandvägen i Stockholm. Linjen knastrar under resan, men som återkommande stilexpert på TV4, poddpartner till Ebba Kleberg von Sydow i Säker Stil och moderedaktör för Klarna förstår vi att det är mycket som ska in på få timmar.

Hennes sekelskiftsvåning är nu hem till mer än 40 Be@rbricks i olika storlekar. Allt från de största som betecknas 1000% och mäter 700 millimeter till de på 400% och 100%. En måttskala som i sin helhet innefattar sex olika storlekar och har skapats av det japanska varumärket Medicom Toy, grundarna bakom Be@rbricks.

De välkomnar oss i hallen, bildar installationer på väggen och i bokhyllorna. Hennes nyaste björn, signerad konstnärsikonen Keith Haring, har hon införskaffat på Nordiska Galleriet och den står nu i fönstret med Djurgården som backdrop. Hon var tidigt ute som samlare i Sverige.

– Jag vågar nästan säga att jag var bland de första i Sverige. Jag upptäckte dem (Be@rbricks, reds. anm) i en butik i Tokyo 2008 och började efterforska vilka Medicom Toys var. Efter det eskalerade det bara.

Editorial Splash 3 - En oväntad (konst)samlare

En prisvärd konstinvestering

Varumärket startade i Tokyo 1996. Med inspiration från populärkultur, animation och videospel skapar de designobjekt i begränsade upplagor. De blev ett globalt fenomen i och med en rad uppmärksammade samarbeten med konst- och modevärlden. Det har resulterat i limited editions av Be@rbricks signerade bland andra Karl Lagerfeld och Chanel, Daft Punk, KAWS och Basquiat. Vissa i så små och eftertraktade upplagor att de i dag säljs för miljonbelopp på auktion. Sin första Be@rbrick beställde Emilia de Poret och hennes man från Japan.

Den andra hittade hon i en streetwearbutik i Stockholm. Då var hon mitt i en musikkarriär och när hon skulle på turné till Australien lämnade hon en Be@rbrick med avsändare Sex Pistols i deras gemensamma säng som avskedspresent. Efter det köpte de Be@rbricks så fort de lyckades få tag på en.

– Jag ångrar att jag inte köpte Karl Lagerfelds Coco Chanel. Jag hade möjligheten, men tyckte den var för dyr då. Nu har den ökat minst tio gånger i värde. Samma sak gäller Be@rbrick-samarbetet med Daft Punk. Det som är spännande är att det verkligen finns en andrahandsmarknad för dem. Det är prisvärd konst, om man kallar det för det.

Editorial Splash 4 - En oväntad (konst)samlare

Att uttrycka sig genom inredning

I gränslandet mellan konst, leksak och inredning har Be@rbricks hittat sin egen genre där de stadigt ökar som konstinvestering och där samlarvärdet för de införstådda är ovärderligt.
För Emilia de Poret har de blivit en viktig del i en inredning som blandar antikt med nutid och samtidigt ett sätt för henne att uttrycka sig på.

– Innan vi fick barn och när vi började samla hade vi en annan stil hemma. Konceptet skulle kunna beskrivas som ett möte mellan 1700-tal och japansk kitsch. I den miljön passade Be@rbricks hur bra som helst. Nu har vi ett lite mer vuxet och moget hem, men de oväntade, lite kitschiga inslagen finns fortfarande kvar. Det är min filosofi att där måste finnas en lekfullhet, på samma sätt som i en outfit. Man kan ta på sig någonting klassiskt och välskräddat, men det behövs alltid en eller flera detaljer som sticker ut - så försöker jag också tänka när vi jobbar med inredning hemma.

Editorial Splash 5 - En oväntad (konst)samlare
Editorial Splash 6 - En oväntad (konst)samlare

Hon drar paralleller till hur mode och inredning inspireras av varandra och hur modeskapare sedan länge tagit intryck från konst. För Emilia de Poret speglar hemmet hennes personlighet och det hon tycker om på samma sätt som hennes klädstil.

– Jag har en ganska klassisk grund, jag gillar ikonerna, det som är tidlöst och som man inte kommer tröttna på. Vi har till exempel Saarinen Tulip Table som jag älskar och det kommer alltid finnas kvar.

Hon berättar samtidigt att hon gärna präglas av här och nu. Liksom hon byter accessoarer för att variera sin stil kan hon kontinuerligt uppdatera sitt hem genom att addera och ta bort detaljer. Lite som att sälja och köpa kläder från en garderob för att följa med tidsandan och variera sitt personliga uttryck efter vad man känner för.

På hemmaplan blev Be@rbricks det som band samman 1700-tals möbler och modern design med lekfullheten i Emilia de Poret och hennes mans personligheter. Men i dag ser hon även Be@rbricks hos konstintresserade vänner liksom hos de med i övrigt minimalistiska och stilrena hem.

Editorial Splash 8 - En oväntad (konst)samlare

I dagsläget finns inga planer på fler Be@rbricks, men efter att gått miste om Chanels samarbete med Medicom Toy och vad som kom att bli en av deras större samlarobjekt kommer hon inte längre tveka när det känns rätt.

– Note to self: Om man älskar någonting så ska man passa på om man har möjligheten.


Utöver utbudet online finns ett utökat utbud av Be@rbricks i butiken på Nybrogatan 11 i Stockholm.

Liknande artiklar

Hitta hem hero

Nu lanserar vi varumärket Hem

Det är dags att omfamna inredning som kultur. Det menar Petrus Palmér, grundare av möbelföretaget Hem. För Nordiska Galleriet berättar han om vikten av magi, konst och fria tyglar.  

Till artikeln

2024-03-19

Att sätta ihop det som hör samman

Att sätta ihop det som hör samman

Hon är den visionära kraften bakom ett av Italiens mest framstående möbelvarumärken i premium-segmentet, och erkänd för sin förmåga att såväl fostra designtalang som att samarbeta med de främsta produktformgivarna. För Nordiska Galleriet berättar Patrizia Moroso om vad som gör en bra design exceptionell och det nya samarbetet med den svenska designstudion Front.

Till artikeln

2023-02-02

Sängkläder som mode

Sängkläder som mode

Med konst och mode i DNA:t skapar Magniberg bedwear – produkter med fashion edge för sängen. Skaparduon som också är äkta makar integrerar blommor, konst, mode och interiör till det estetiska koncept som utgör Magniberg universe. Inte konstigt då de har bakgrunder från high fashion och blomstervärlden. För Nordiska Galleriet berättar Bengt Thornefors och Nina Norgren om sitt universum och hur inredning blev Det nya mode.

Till artikeln

2023-01-23

Den autentiska campingen

Den autentiska campingen

Allt fler väljer att spendera sin lediga tid utomhus och med rätt utrustning är steget mellan hemmet och friluftslivet inte så långt som man kan tro. Vi har pratat med grundaren av plattformen Hiking Patrol och varumärket Snow Peak om hur du lever mitt i naturen utan att tumma på vare sig bekvämlighet eller design.

Till artikeln

2022-08-03