Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Intervjuer

Moderna mattor rika på tradition

2022-06-16

Moderna mattor rika på tradition

Det var ingen slump att Nani Marquina vigde sin karriär till design. Redan som tioåring upptäckte hon det intresse som skulle få henne att bygga ett av våra främsta och mest kreativa mattvarumärken.

Första gången Nani Marquina såg olivoljebehållaren som hennes pappa hade designat var hon tio år gammal, men det kom att sätta riktningen för resten av hennes liv. Den var på många sätt ett alldagligt objekt som användes varje dag, men som hela familjen beundrade. Det som gjorde störst intryck var att hennes pappa vunnit pris för att ha designat den.

– Önskan att förbättra redan existerande objekt etsade sig fast i mitt huvud. Det var antagligen den dagen som jag började att förstå vad design handlade om, som jag visste att jag ville göra det till mitt yrke, berättar Nani Marquina.


Hennes pappa Rafael Marquina var en pionjär inom designindustrin och fick 1961 det första FAD Award-priset för sin Marquina Oil, en stilren olivoljebehållare som inte droppade. Han var en av grundarna av den första spanska designorganisationen och arbetade med att förbättra vardagliga och industriella föremåls funktion genom kreativitet och design.

Editorial Splash 1 - Moderna mattor rika på tradition
Editorial Splash 2  - Moderna mattor rika på tradition

1987 följde Nani Marquina i sin pappas fotspår när hon grundade sitt företag i Barcelona. I dag har över 100 000 hem världen över en matta från hennes varumärke Nanimarquina. Sättet hon har utvecklat designmöjligheterna för mattor, deras utseende och material har prisats både i Spanien och internationellt och idag räknas hon som en spansk pionjär inom design.

Tack vare Nanimarquina förs även hennes pappas designarv vidare till nästa generation. 2001 blev dottern Maria Piera Marquina en del av företaget och är i dag VD medan Nani Marquinas syster Carlota Marquina är företagets konstnärlig ledare.

Mattor skapade av hantverk och tradition

Genom sin egen design och en rad samarbeten med erkända designers som Tord Boontje, Javier Mariscal och Ilse Crawford är Nanimarquina känt för sin moderna och innovativa formgivning som ger utrymme för färg och kreativa mönster. Men där även materialen utmärker sig när det gäller hållbarhet, komfort och 3D-designade lösningar.

En av de mest uppmärksammade mattorna är bästsäljaren Losanges designad av bröderna Ronan och Erwan Bouroullec.

– När vi kontaktade Bouroullec ville de att deras design skulle föra vidare äldre mattraditioner. Jag kom på idén att kontakta några afghanska konstnärer som jag träffat mellan 1998 och 1999 i Peshawar i norra Pakistan, och som gjorde fantastiska kelimer med traditionella tekniker och trådar, berättar Nani Marquina.Den tekniskt komplicerade Losanges kom att bestå av tretton olika färger i ett geometriskt mönster av romber och där det afghanska ullet är spunnet för hand för att få fram de specifika färgtonerna. Eftersom mattorna tillverkas mekaniskt är varje matta unik i sitt slag.

Editorial Splash 3 - Moderna mattor rika på tradition
Editorial Splash 4 - Moderna mattor rika på tradition

Med respekt för äldre hantverkstraditioner tillverkar varumärket i dag alla sina mattor med uråldriga tekniker av vävare i Indien, Pakistan och Nepal. Men det har inte alltid varit så. Nani Marquina berättar om ett före och efter sin första resa till Indien 1993 dit hon åkte för att hitta nya produktionsmetoder.

– Jag hade ingen aning om hur resan skulle förändra vårt professionella liv, mitt liv som designer och allt relaterat till varumärket och företaget. Indien fick mig att knyta an till någonting som jag inte visste om mattraditioner och hantverk. Det ändrade hur vi producerar, har ökat kvaliteten och fick mig att förstå att mattor bär med sig ett kulturellt budskap. Begränsningarna med att producera för hand tvingade mig dessutom att vara ännu mer innovativ och kreativ, berättar hon.

Editorial Splash 5 - Moderna mattor rika på tradition

Både en möbel och ett konstverk

Med varje mattdesign försöker Nanimarquina framkalla känslor hos mottagaren. Verktygen är färger, fibrer och texturer som i rätt kombination skapar mattor som kunden förälskar sig i och vill ta hem. Varje matta för också samman två genrer inom inredning som Nani Marquina tar hänsyn till i designen:

– En matta fungerar både som en möbel och ett konstverk. Den tillför bekvämligheten med att ha någonting skönt under fötterna liksom inspiration på samma sätt som en tavla. Mattor definierar ett utrymme och sätter fokus på en plats i rummet där vi ska umgås eller placera en möbel, säger hon.

Editorial Splash 6 - Moderna mattor rika på tradition
Editorial Splash 7 - Moderna mattor rika på tradition

Om rummet sedan är inomhus eller under bar himmel spelar mindre roll. Nani Marquina berättar att den enda skillnaden på deras inomhus- och utomhusmattor är materialet. För utomhusbruk väver de sina mattor i 100% återvunnet PET som tål vatten.


– Att ha ett liv utomhus eller göra saker i naturen som att sitta runt ett bord, läsa eller äta är en lyx för mig. Därför är det viktigt att ha samma bekvämligheter och komfort inomhus som utomhus. Våra utemattor är tåliga och kan göra livet precis lika njutbart på platser som terrasser eller utomhusarbetsplatser, säger Nani Marquina och fortsätter:

– Vi tar rast eller håller möten där, varför inte ha en matta under fötterna?

Liknande artiklar

Hitta hem hero

Nu lanserar vi varumärket Hem

Det är dags att omfamna inredning som kultur. Det menar Petrus Palmér, grundare av möbelföretaget Hem. För Nordiska Galleriet berättar han om vikten av magi, konst och fria tyglar.  

Till artikeln

2024-03-19

Att sätta ihop det som hör samman

Att sätta ihop det som hör samman

Hon är den visionära kraften bakom ett av Italiens mest framstående möbelvarumärken i premium-segmentet, och erkänd för sin förmåga att såväl fostra designtalang som att samarbeta med de främsta produktformgivarna. För Nordiska Galleriet berättar Patrizia Moroso om vad som gör en bra design exceptionell och det nya samarbetet med den svenska designstudion Front.

Till artikeln

2023-02-02

Sängkläder som mode

Sängkläder som mode

Med konst och mode i DNA:t skapar Magniberg bedwear – produkter med fashion edge för sängen. Skaparduon som också är äkta makar integrerar blommor, konst, mode och interiör till det estetiska koncept som utgör Magniberg universe. Inte konstigt då de har bakgrunder från high fashion och blomstervärlden. För Nordiska Galleriet berättar Bengt Thornefors och Nina Norgren om sitt universum och hur inredning blev Det nya mode.

Till artikeln

2023-01-23

Den autentiska campingen

Den autentiska campingen

Allt fler väljer att spendera sin lediga tid utomhus och med rätt utrustning är steget mellan hemmet och friluftslivet inte så långt som man kan tro. Vi har pratat med grundaren av plattformen Hiking Patrol och varumärket Snow Peak om hur du lever mitt i naturen utan att tumma på vare sig bekvämlighet eller design.

Till artikeln

2022-08-03