Sängkläder som mode

Sängkläder som mode

Med konst och mode i DNA:t skapar Magniberg bedwear – produkter med fashion edge för sängen. Skaparduon som också är äkta makar integrerar blommor, konst, mode och interiör till det estetiska koncept som utgör Magniberg universe. Inte konstigt då de har bakgrunder från high fashion och blomstervärlden. För Nordiska Galleriet berättar Bengt Thornefors och Nina Norgren om sitt universum och hur inredning blev Det nya mode.

Magniberg har sedan starten 2016 med framgång låtit den konstnärliga känslan genomsyra deras hemtextilier. Influenserna hämtas från modefotografi, konst och designvärlden som sätter prägel på kollektionerna. Några av favoriterna är Bettina Rheims, Wolfgang Tillmans, Robert Mapplethorpe, Brice Marden och Sven Markelius. Makarna Karin och Carl Larssons kreativitet och levnadssätt influerar också duon:

– Karin Larsson & Carl Larsson har haft stor påverkan på oss. Kikar man närmare på hur de inredde sitt hem med möbler och färg så väcker det intresse. De skapade även ett hem där barnen fick ta plats i hemmet. En värme som vi tror många fastnar för. Det är i alla fall vår tolkning och det är en stor del av hur vi tänker kring Magniberg.

Materialen till Magnibergs sängkläder har valts ut med stor omsorg. Kollektionerna inkluderar material som Supima bomull med hög trådtäthet och fina garner, satäng, poplin, linne och tvättad jersey. Därtill adderas lace i svart, aprikos och rosa. Det tillför ett “smycke” till helheten och balanserar vilka uttryck bäddtextilier kan ha och hur de ska kännas mot huden. Själva beskriver de att deras textilier är laddade med en särskild sorts energi, en känsla i materialet, det taktila.

– Konsumenter har precis som med mode krav på att bli berörda och upplysta. Man köper inte bara textil. Man vill utöver exklusiva tyger bli inspirerad. Köper du en fin parfym så får du en helhet: en ton, paketering, doften, flaskan och värden kring produkten såsom hur du känner dig i doften; stark, vacker, neutral eller sensuell med mera. Sängkläderna ska ge samma känsla som att ta på sig en bra skjorta eller t-shirt och samtidigt ge konsumenten ett mervärde. Jämförbar med den exklusiva känslan av en randig skjorta från Comme de Garçons eller en urtvättad, skön t-shirt från Helmut Lang. Vi arbetar utifrån ett känslomässigt perspektiv. Vi vill beröra och inspirera. Det ger en indikation på vad vi anser var en form av lyx.

Precis som för high fashion ligger finessen i detaljerna. Exklusiva pärlemorknappar och logo patchar samsas på kuddfodral och påslakan, och för tankarna till både traditionell lyx och streetwear. Nina som har ett förflutet inom grafisk formgivning har den rätta fingertoppskänslan för att sätta den sista finishen.

Senaste kollektionssläppet är ett gäng filtar som, liksom namnet Bold Blankets antyder, tar för sig med sitt kraftfulla uttryck i hemmiljön. Tillverkade utav tjockaste virgin wool, som ger behaglig tyngd, och med färgnamn som Disco Blue, Juicy Orange och Ice Skating Pink är de med hög sannolikhet filtarna som inte anonymt försvinner i inredningen.

På vilket sätt skulle ni säga att människor idag uttrycker sig och sin personlighet med inredning och möbler?

– Varför visar folk upp vilka väskor de bär? Hemmet har blivit som en handväska. Det är en sorts förlängning av den personlighet man vill kommunicera. Vi vill inspirera människor att klä sina sängar på det sätt de klär sig själva; skapa ett uttryck genom att kombinera en blandning av material och stilar.

Hur har det ändrats över tid?

– När jag (Bengt, red.anm.) växte upp som tonåring kommunicerade jag mycket genom kläder, men när jag blev äldre förflyttades det mer och mer till hemmet. Nuförtiden ser vi ett skifte på sociala medier där även den yngre generationen börjar kommunicera genom sina hem. Vi vill erbjuda våra sängkläder till människor i alla generationer.

Du har sagt att Magniberg är mode. Vad menar du med det?

– Magniberg bedwear är vår utgångspunkt och grundpelaren av Magniberg. Vi presenterar ett sätt att klä sin säng. Vi erbjuder en garderob utifrån det vi själva vill ha. Ena dagen vill man klä sig i en svart urtvättad t-shirt kombinerat med en lyxig kavaj och byxa/kjol. Vid andra tillfällen kanske en vit välstruken skjorta. Vi kommer från en bakgrund inom mode och har arbetat med ett flertal influerande företag och personer, exempelvis Acne Studios, Ganni och med Hedi Slimane på Saint Laurent Paris. Även Ninas år som florist sätter sin prägel på Magniberg. Vi ser en möjlighet i att skapa en egen plattform där vi kan visa en förlängning av vår estetik.

Hur skulle ni beskriva er stil och era tankar kring att inreda ett rum?

– Det handlar om en balans, det kan liknas med så som vi vill klä oss. Tidigare använda plagg med nya kvalitativa produkter. Ett hem handlar om hur olika saker tillsammans skapar nya energier. Ny design utesluter inte äldre. Men investera i ett fåtal högkvalitativa produkter istället för att köpa nya billigare för ofta.

Vilken är er bästsäljare?

– Vår bäst sålda modell heter Wall Street, som har klassiska skjortränder i Oxford och Poplin. Den vann utmärkelsen Best Bedtime 2021 i prestigefyllda Wallpaper* Design Awards, det är vi glada för.

Magniberg visar upp sitt universum i Nordiska Galleriets skyltfönster på Nybrogatan 11.

Här hittar du Magnibergs produkter.

Logga in

Logga in på ditt konto för att komma åt lagda beställningar och kontouppgifter.

eller
Ny kund?Få 10% rabatt på ditt första köp.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för inspiration och exklusiva erbjudanden. Ange sen koden i kassan när du handlat färdigt.

Tack för din anmälan
Din e-post är redan registrerad
*Rabatten gäller för dig som är ny kund, vid ditt första köp online på nordiskagalleriet.se. Koden går inte att kombinera med andra erbjudanden, rabatter eller utförsäljningar. Koden gäller inte i våra butiker i Stockholm och Göteborg och omfattar inte varugrupperna kök, garderober och Limited Editions.
Önskelista (0)