Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiration

A little older, a little more confused

2019-10-15

A little older, a little more confused

Någonstans bland brustna hjärtan, rosor, spritflaskor, fjärilar och döden hittar vi den svenska konstnären och serietecknaren Harry Anderson. I ett exklusivt samarbete lanserar vi nu verken "Exhile on Långholmen" och "Go start anew".

I litografierna som båda är skapade i en numrerad upplaga, ställs betraktaren öga mot öga med både humor och mörker genom Andersons naivistiska illustrationer och korta texter. Stilen är personlig och skvallrar om hans bakgrund som serietecknare.

Textrader som ”a little older, a little more confused”, ”she prefered the company of cats” och ”god speed Aretha”, flyter samman och bryter av piprökande skelett, trumpetande gubbar och slingrande ormar. Tillsammans berättar de säregna historier om olycklig kärlek, identitetssökande och döden. Mixen får automatiskt tankarna att föras till telefonklotter eller anteckningar i ett block, och många av texterna är hämtade från poplåtar och rockballader.

Editorial Splash 1 - A little older, a little more confused

är född 1986 och är uppvuxen i Stockholm. Han har studerat vid konstskolan Gerlesborg i Stockholm och vid Kungliga Konstakademin i Köpenhamn – där han sedermera kom att stanna kvar för att bo och arbeta. Under första delen av sin konstnärliga karriär har Anderson främst fokuserat på att skapa målningar, teckningar och serier vars motiv hämtar inspiration ur hans eget liv. Hans verk har tidigare visats upp i både Stockholm och Köpenhamn, och under soloutställningen She’s not your lover know (FORGETMENOT) hos Nordiska Galleriet under 2018 visades även skulpturer i keramik upp.

Serietecknaren i Harry Anderson glänser i alstren Exhile on Långholmen och Go start anew. Hans karaktäristiska konstnärsstil mixas bland annat med influenser från andra serietecknare som Nicklas Jönsson, Bill Eriksson och Ester Eriksson. Med hjälp av mönster, illustrationer och korta texter berättar varje verk sin egen berättelse och lämnar betraktaren att själv tolka dess innehåll. Det blir ärligt, naket och så nära inpå att det stundtals känns som att tjuvläsa någons dagbok.

Liknande artiklar

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Design icons – upptäck tidlösa soffor

En designikon ska inte bara vara en vacker möbel – den representerar även ett essentiellt kapitel i designhistorien. Soffor av olika varianter som är resultatet av banbrytande innovation och noggrant övervägda estetiska val. Genom studerandet av designikoner får vi en bra inblick i designers vision, men även en bredare förståelse för tidsperioden de skapades i. Bortsett från att vara historiska artefakter, är de också inspirationskällor för samtidens formgivare som för det tidlösa arvet vidare. 

Till artikeln

2024-03-22

De mjuka formernas revolution

De mjuka formernas revolution

Det är som om en revolution rullat in och tagit över våra hem. Samma rörelse har även drabbat de offentliga rummen och inte minst våra Instagramflöden. Revolutionen kommer i mjuka former, med kurviga konturer och det är som att alla raka linjer och skarpa hörn eliminerats till förmån för motsatsen. Formerna ackompanjeras av material som känns lika inbjudande som en mjuk och värmande päls under en kylig vinterdag eller en stickad mohairtröja mot naken hud.

Till artikeln

2021-05-17

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Där drömmar blir till verklighet eller vice versa. Helena Blomqvist (f. 1975) är fotografen och konstnären som med sin egenartade stil skapar bildberättelser som är fantasieggande samtidigt som de manar till eftertankar om verkligheten.

Till artikeln

2021-10-19

En designer och en designklassiker med försprång

En designer och en designklassiker med försprång

En designklassiker som upplever extra uppmärksamhet just nu är Ettore Sottsass Jr’s verk Ultrafragola - en spegel, en lampa och ett konststycke i ett som översatt till svenska blir Ultrajordgubbe. Unga designers inspireras av den i sina alster och med sin tidiga postmodernistiska form passar den perfekt i den rådande Memphishaussen, både i all-in miljöer och i mer stilrena interiörer.

Till artikeln

2021-06-01