Det var länge sen det dukade bordet stod lika mycket i centrum som nu. Det byggs utställningar, bloggas och skrivs spaltmeter på temat och inspirerande dukningar tycks locka en ny och yngre generation. Att samlas kring matupplevelser och servera gäster en genomförd helhet – att duka med en komplett servis, välja rätt glas till måltidens drycker, arrangera dekorationer, servetter och blommor – det har dock aldrig gått ur tiden.
De stora porslinstillverkarna har däremot inte hängt med i den stora efterfrågan på uttrycksfulla produkter att duka med. Men belgiska Serax är inte någon vanlig producent. Tillsammans med Ann Demeulemeester – en av de tyngsta avantgardistiska modeformgivarna – har de tagit fram en servis, komplett med en tillhörande glaskollektion och en uppsättning moderna bestick.
Allt andas väldigt mycket high-end och samarbetet har blivit uppskattat av såväl Michelinkrogar som privatpersoner.


STARTEN PÅ NÅGOT NYTT
Allt började under en middag i den lilla belgiska staden Kessel, där designern bosatt sig efter att ha lämnat modevärlden. Hennes forna eponyma klädmärke levde nu vidare i andras regi efter att Demeulemeester gått ut till pressen med sin definitiva avgång från modebranschen 2013.
Istället för mode hade hennes intresse riktats mot bruksföremål och de nästföljande åren gick hon porslinsmästarkurser i både Frankrike och England, lärde sig glasyrtekniker och köpte en särskild brännugn för att kunna tillverka porslin på egen hand.
Den här kvällen i fråga hade hon dukat med sitt egenhändigt skapade porslin och en av gästerna blev så tagen av kollektionen att hon erbjöd att presentera designern för Axel Van Den Bossche, som grundat Serax med sin bror Serge 1986.
Resultatet av mötet blev Ann Demeulemeester x Serax. En kollektion som inte bara består av porslin men också glas i handblåst, blyfri kristall och bestick i rostfritt stål som handfacetterats och har en matt finish.

Serax är ett belgiskt designvarumärke som precis som modemärket Ann Demeulemeester utgår från staden Antwerpen. Bröderna Van Den Bossche startade Serax i ett garage år 1986 och sedan dess har den småskaliga verksamheten vuxit till ett multinationellt företag.

Foto via anothermag.com


STARTEN PÅ NÅGOT NYTT
Allt började under en middag i den lilla belgiska staden Kessel, där designern bosatt sig efter att ha lämnat modevärlden. Hennes forna eponyma klädmärke levde nu vidare i andras regi efter att Demeulemeester gått ut till pressen med sin definitiva avgång från modebranschen 2013.
Istället för mode hade hennes intresse riktats mot bruksföremål och de nästföljande åren gick hon porslinsmästarkurser i både Frankrike och England, lärde sig glasyrtekniker och köpte en särskild brännugn för att kunna tillverka porslin på egen hand.
Den här kvällen i fråga hade hon dukat med sitt egenhändigt skapade porslin och en av gästerna blev så tagen av kollektionen att hon erbjöd att presentera designern för Axel Van Den Bossche, som grundat Serax med sin bror Serge 1986.
Resultatet av mötet blev Ann Demeulemeester x Serax. En kollektion som inte bara består av porslin men också glas i handblåst, blyfri kristall och bestick i rostfritt stål som handfacetterats och har en matt finish.

Serax är ett belgiskt designvarumärke som precis som modemärket Ann Demeulemeester utgår från staden Antwerpen. Bröderna Van Den Bossche startade Serax i ett garage år 1986 och sedan dess har den småskaliga verksamheten vuxit till ett multinationellt företag.

EN BELGISK REBELL
Ann Demeulemeester var en av 80- och 90-talsmodets frontfigurer, i alla fall om vi pratar om avantgardemodets. Med draperade plagg och skärningar som både tog hänsyn till kropp och konceptuell konstnärlighet, formgav hon kollektioner som var både radikala och uppskattade av köpare av high fashion.
1986 gick hon samman med fem studiekamrater från Royal Academy of Fine Arts i Antwerpen och tillsammans reste de till Londons modevecka för att visa upp kollektionerna för pressen. Kollektivet placerades i utkanten av den officiella modearenan och det faktum att de hamnade utanför de populära visningarna sägs ha påverkat rapporteringen från visningarna och mytspridning av gruppen som underground.
Efter gruppens framgångar lanserade Demeulemeester 1985 sin klädkollektion som var influerad av punk- och rockmusik samt gotisk och romantisk poesi. Som en av de första formgivarna att göra sådana kulturella referenser banade hennes vision väg för formgivare som Rick Owens och Raf Simons.
EN BELGISK REBELL
Ann Demeulemeester var en av 80- och 90-talsmodets frontfigurer, i alla fall om vi pratar om avantgardemodets. Med draperade plagg och skärningar som både tog hänsyn till kropp och konceptuell konstnärlighet, formgav hon kollektioner som var både radikala och uppskattade av köpare av high fashion.
1986 gick hon samman med fem studiekamrater från Royal Academy of Fine Arts i Antwerpen och tillsammans reste de till Londons modevecka för att visa upp kollektionerna för pressen. Kollektivet placerades i utkanten av den officiella modearenan och det faktum att de hamnade utanför de populära visningarna sägs ha påverkat rapporteringen från visningarna och mytspridning av gruppen som underground.
Efter gruppens framgångar lanserade Demeulemeester 1985 sin klädkollektion som var influerad av punk- och rockmusik samt gotisk och romantisk poesi. Som en av de första formgivarna att göra sådana kulturella referenser banade hennes vision väg för formgivare som Rick Owens och Raf Simons.


CHIAROSCURO SOM LEDMOTIV
Demeulemeester blev särskilt känd inom den franska och belgiska modescenen för att uteslutande arbeta i svart och vitt och de skarpa kontrasterna är fortfarande ett signum. I en intervju med svenska modejournalisten Salka Hallström Bornold har hon sagt:
– För mig är svart och vitt själva essensen. […] Folk tror ofta att svart är svart och vitt är vitt, men det är inte sant. Det finns många slags svart och så många slags vitt, en hel tonskala av känslor. […] Det är som att jämföra ett svartvitt foto med ett i färg – det får mig att tänka att färg är dekor, och att jag inte behöver det.
Att använda sig av den här typen av färgreducering och lyfta fram spektrat av ljus och skugga kallas inom måleri för chiaroscuro, eller klärobskyr på svenska. En teknik som bidrar till den konstnärliga höjden på hennes handmålade porslin för Serax.
CHIAROSCURO SOM LEDMOTIV
Demeulemeester blev särskilt känd inom den franska och belgiska modescenen för att uteslutande arbeta i svart och vitt och de skarpa kontrasterna är fortfarande ett signum. I en intervju med svenska modejournalisten Salka Hallström Bornold har hon sagt:
– För mig är svart och vitt själva essensen. […] Folk tror ofta att svart är svart och vitt är vitt, men det är inte sant. Det finns många slags svart och så många slags vitt, en hel tonskala av känslor. […] Det är som att jämföra ett svartvitt foto med ett i färg – det får mig att tänka att färg är dekor, och att jag inte behöver det.
Att använda sig av den här typen av färgreducering och lyfta fram spektrat av ljus och skugga kallas inom måleri för chiaroscuro, eller klärobskyr på svenska. En teknik som bidrar till den konstnärliga höjden på hennes handmålade porslin för Serax.
Nordiska Galleriet är en av få utvalda återförsäljare av Ann Demeulemeester x Serax.