Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiration

Bland böljande former och blommande stolar

2021-08-16

Bland böljande former och blommande stolar

I den lilla italienska staden Udine grundande hantverkaren Agostino Moroso under efterkrigsåren en möbelverkstad tillsammans med sin fru Diana. Året var 1952 och verksamheten bestod till största delen av en småskalig produktion av framförallt enkla trämöbler som tillverkades med hjälp av lokala hantverkare. Nästan 70 år har passerat sedan dess och företaget har växt till ett globalt och innovativt designvarumärke som rönt stor internationell framgång och otaliga gånger prisats för sin starka design. De enkla trästolarna må ha bytts ut mot formstarka möbler med djärva uttryck, men precis som vid starten är Moroso fortfarande ett familjeföretag där det nu är generation numero due som för arvet vidare.

Idag skulle Moroso kunna sammanfattas som modigt, djärvt och lekfullt. Ett designvarumärke med ett uttryck som talar sitt tydliga språk i såväl form som färg och material. Här finns ingen ängslighet, men däremot en stark och knivskarp fingertoppskänsla för vad som är god design. Den känslan står framförallt Patrizia Moroso för. Hon är dotter till grundarna, creative director och den som idag styr varumärket tillsammans med sin bror Roberto.

Hon har en fantastisk intuition när det kommer till talang och kreativitet – hon kan känna doften av en blomstrande talang.

Men modet hittas inte bara i objekten utan även i själva skapandeprocessen där man var tidiga med samarbeten tillsammans med både etablerade och helt nya designers och formgivare. Efter några år på konstskola i Bologna spenderade Patrizia under 1980-talet mycket av sin tid i London. En stad som blomstrade av kreativitet och där skaparlusten och inspirationen flödande, ett helt annat klimat än det hon upplevde hemma i Italien. Och det var också i London som hon träffade många av de designers som senare skulle komma att bidra med sin formgivning till Morosos kollektioner. Ron Arad, Ross Lovegrove och Tom Dixon är några av de namn som Patrizia tidigt knöt till sig och som fick experimentera med nya former, uttryck och material under varumärkets tak.

Editorial Splash 1 - Bland böljande former och blommande stolar
Editorial Splash 2 - Bland böljande former och blommande stolar

Att hitta både etablerade och nya designers och att ha modet att ge dem frihet i sitt skapande blev en specialitet och ett framgångsrikt koncept som genererat i ett stort antal succéer och ikoniska produkter. I The Peak Magazine sa Vd:n Roberto Moroso: ”Min syster är ingen designer, men hon har en fantastisk intuition när det kommer till talang och kreativitet – hon kan känna doften av en blomstrande talang.”

En plats där man fortsätter att hylla det vackra och där man aldrig är rädd, inte ens för att låta stolar blomma.

I det stora nätverket av kreatörer finns många återkommande samarbetspartner och ett av de mest frekvent förekommande namnet är designern och arkitekten Patricia Urquiola. Genom åren har hon mycket framgångsrikt tagit fram en stor mängd produkter för varumärket. Inspirationen hämtas ofta från naturen och inte sällan från de resor världen över som hon gjort tillsammans med Patrizia Moroso.

Editorial Splash 3 - Bland böljande former och blommande stolar

Pacific – en soffa att omslutas av

Precis som namnet antyder har Urquiola i soffan Pacific hämtat inspiration från den amerikanska västkusten och den avslappnade livsstilen där. Formerna är feminina, mjukt böljande och helt utan hårda linjer eller kanter. Tanken är att det här är en soffa att luta sig tillbaka i och omslutas av.

Gogan – som en mjuk stenskulptur

I fåtöljen Gogan har Urquiola, som i så många andra fall, omsatt sina intryck från naturupplevelser till briljant formgivning. Gogan-ishigumi är namnet på japanska stenar, långsamt slipade och formade av vattnet i floder och älvar. Stenarna finns både naturligt vid vattendrag och används flitigt vid japanska trädgårdsanläggningar som ofta har inslag av just vatten. Och precis som stenar som placerats ovanpå varandra balanserar fåtöljen Gogans rundade ryggstöd försiktigt på den mjuka sitsen.

Ruff – en liten stol med stor form

Ett exempel på Urquiolas arkitektoniska sida är fåtöljen Ruff där hon lekt med geometriska möten mellan raka linjer och svängda former. Resultatet är lika funktionellt som personligt och uttrycksfullt, oavsett vilket rum stolen placeras i.

Editorial Splash 4 - Bland böljande former och blommande stolar

Antibodi – stolen som blommar

Loungestolen Antibodi är som en livsbejakande blomsterexplosion. En möbel som är lika mycket ett konstverk som en stol och som med sina tredimensionella kronblad kan få stolen att slå ut i full blom. Ett briljant resultat av en fusion av kreativ formgivning och teknisk kompetens när den kommer i sin allra finaste form.Det långa och nära samarbetet mellan Patrizia Moroso och Urquiola har också resulterat i en nära vänskap mellan de båda kreatörerna och Urquiola understryker gärna att det var Patrizia Moroso som var den första att verkligen ge henne ett erkännande som designer. Det blev också Urquiola som fick förtroendet och uppdraget att skapa Patrizias privata hem i Udine, den lilla staden där allting en gång började med några enkla trästolar och där framgångssagan utvecklats till design av absolut toppklass. En plats där man fortsätter att hylla det vackra och där man aldrig är rädd, inte ens för att låta stolar blomma.

Liknande artiklar

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Design icons – upptäck tidlösa soffor

En designikon ska inte bara vara en vacker möbel – den representerar även ett essentiellt kapitel i designhistorien. Soffor av olika varianter som är resultatet av banbrytande innovation och noggrant övervägda estetiska val. Genom studerandet av designikoner får vi en bra inblick i designers vision, men även en bredare förståelse för tidsperioden de skapades i. Bortsett från att vara historiska artefakter, är de också inspirationskällor för samtidens formgivare som för det tidlösa arvet vidare. 

Till artikeln

2024-03-22

De mjuka formernas revolution

De mjuka formernas revolution

Det är som om en revolution rullat in och tagit över våra hem. Samma rörelse har även drabbat de offentliga rummen och inte minst våra Instagramflöden. Revolutionen kommer i mjuka former, med kurviga konturer och det är som att alla raka linjer och skarpa hörn eliminerats till förmån för motsatsen. Formerna ackompanjeras av material som känns lika inbjudande som en mjuk och värmande päls under en kylig vinterdag eller en stickad mohairtröja mot naken hud.

Till artikeln

2021-05-17

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Där drömmar blir till verklighet eller vice versa. Helena Blomqvist (f. 1975) är fotografen och konstnären som med sin egenartade stil skapar bildberättelser som är fantasieggande samtidigt som de manar till eftertankar om verkligheten.

Till artikeln

2021-10-19

En designer och en designklassiker med försprång

En designer och en designklassiker med försprång

En designklassiker som upplever extra uppmärksamhet just nu är Ettore Sottsass Jr’s verk Ultrafragola - en spegel, en lampa och ett konststycke i ett som översatt till svenska blir Ultrajordgubbe. Unga designers inspireras av den i sina alster och med sin tidiga postmodernistiska form passar den perfekt i den rådande Memphishaussen, både i all-in miljöer och i mer stilrena interiörer.

Till artikeln

2021-06-01