Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiration

Finska former i psykedelisk furu

2022-02-11

Finska former i psykedelisk furu

När det finska möbelföretaget Vaarnii lanserades 2021 bjöd de in svensken Fredrik Paulsen för ett samarbete. Två stolar och två bord senare berättar Paulsen om varför de valde just honom och vad som är så psykedeliskt med furu.

För Fredrik Paulsen är möbeldesign en konstform på samma sätt som film eller musik. Hans möbelkonst har ställts ut på gallerier i Sverige, Paris och New York. Den har även blivit till stora publika installationer. Han beskriver mötet med Vaarnii som en lyckoträff. Det finska möbelvarumärket kombinerar finska material och lokal tillverkning med modern design. I sin första kollektion bjöd de in en grupp erkända designers som antog utmaningen att skapa ärliga, brutala och sofistikerade objekt genom att enbart använda furu. För Paulsen låg det nära till hands.

När vi ses över videolänk hälsar han oss entusiastiskt välkomna till sin ateljé i Örnsberg i Stockholm iklädd ett par glasögon med rosa glas. Det känns också som att det är så han ser på skapande – i färg – både bildligt och metaforiskt. Fredrik Paulsen växte upp under 80- och 90-talen. Han designar för sin egen generation och menar att det är så alla tidlösa designklassiker har kommit till.

Du har skapat en serie möbler för Vaarniis första kollektion. Vilken möbel började du med?
– Enligt Vaarniis brief skulle jag göra en stol som var skön att sitta i under en längre tid, vid middagar till exempel. Det gick jag verkligen igång på – framförallt att göra någonting helt i furu som fokuserade på komfort. Det började med en stol, men fortsatte att växa. När vi hade gjort stolen insåg de att vi hade en möbel som kan bli en succé och det vore slöseri att inte ha ett tillhörande bord... Jag är så glad och stolt över vårt samarbete. Möblerna är direkta, stadiga, de har en närvaro och landar tryggt.

Editorial Splash 1 - Finska former i psykadelisk furu

001 Bar Stool, 002 Dining Table Round.

Editorial Splash 2 - Finska former i psykadelisk furu

Namnet Vaarnii kommer från de två finska orden Vaarna och Saarni, som betyder plugg och askträd.
002 Dining Table Rectangular.

Var kommer din främsta inspiration ifrån?
– I min praktik är jag intresserad av saker som skapas för att fylla en funktion i vardagen – som en bänk hopspikad av lastpallar bara för att man ska ha någonting att sitta på. Jag inspireras även av fundamenten till broar. De är skapade för att hålla i hundratals år. Det här blir extra tydligt med möblerna för Vaarnii. Det är någonting osminkat över dem. Det är möbler som är till för att man ska leva med dem och de kommer bara bli vackrare med tiden. Jag vill inte att man ska behöva vara onödigt petig och försiktig. Jag vill ha ett passionerat, kärleksfullt liv. Möblerna blir som en symbol för det.

Vilket är ditt första minne av att formge?
– Det sätter fingret på hur jag jobbar i dag. Jag var kanske fem år. Jag ville så gärna ha en skateboard, men jag var alldeles för liten tyckte min mamma. Det hindrade mig inte utan jag hittade en planka – säkert furu – jag spikade fast två träklossar ungefär där hjulen sitter på en skateboard och det hade jag att öva med. Det är mitt första skapande minne.

Hur gick det sen?
– Sen fick jag en skateboard och skejta var det enda jag gjorde. Tills en dag när en kompis föreslog att jag skulle söka till en möbelsnickarskola. Jag började snickra möbler och blev helt frälst.

Editorial Splash 3 - Finska former i psykadelisk furu

Paviljong för Nobelstiftelsen på Sergels Torg.

I möbelkollektionen från Vaarnii är finsk furu det genomgående och enda materialet. Vilket är ditt förhållande till furu?
– Jag älskar furu, det har jag alltid gjort. Man döljer det ofta inuti konstruktionen av möbler eller i innerväggar. Jag uppskattar att det är ett konstruktionsmaterial. Samtidigt älskar jag också livet i materialet. Det är kvistar och runt dem, ådring. Nästan som moaré-effekter med alla årsringar som svajar förbi.

Du jobbar ofta med psykedeliska färger på dina möbler. Hur kommer det sig?
– Jag insåg att ådrorna skapar som ett psykedeliskt mönster och därför ville jag addera färger som flyter in i varandra i ett utanpåliggande lager. Det i kombination med mitt intresse för populärkultur, men också för ljus och kosmiska fenomen.

Hur har det tagits emot på den skandinaviska marknaden?
– Med öppna armar. Framförallt tilltalar det en ny generation som är intresserad av mode, musik, klubbar, populärkultur. Designen återspeglar det och fångar samtidsandan i en möbel.

På vilket sätt skulle du säga att din design är relevant i dag?
– Vi pratar i dag mycket om tidlös design. Det är någonting eftersträvansvärt. Om man tittar tillbaka på våra designklassiker så är de inte tidlösa utan väldigt tidsspecifika och knutna till en viss era. PH-lampan designades för att inte blända när glödlampan var ny. Sjuan-stolen är en ikon som representerar 50-talet.

– Ska vi prata hållbarhet kan man fråga sig om vi behöver en ny stol när det redan finns så många bra stolar. Men ser man design som en konstform, då kan man ställa sig samma fråga när det gäller film och musik. Det finns tusentals filmer och musikstycken som du aldrig sett eller hört. Samtidigt behöver vi kultur som berör tiden vi lever i nu. Jag försöker skapa sådant som sätter fingret på tidsandan i dag och känns personligt för mig och min generation. På det viset tycker jag att min design är väldigt relevant.

Vaarnii finns tillgängligt exklusivt på Nordiska Galleriet.

Produkter i inlägget

Liknande artiklar

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Design icons – upptäck tidlösa soffor

En designikon ska inte bara vara en vacker möbel – den representerar även ett essentiellt kapitel i designhistorien. Soffor av olika varianter som är resultatet av banbrytande innovation och noggrant övervägda estetiska val. Genom studerandet av designikoner får vi en bra inblick i designers vision, men även en bredare förståelse för tidsperioden de skapades i. Bortsett från att vara historiska artefakter, är de också inspirationskällor för samtidens formgivare som för det tidlösa arvet vidare. 

Till artikeln

2024-03-22

De mjuka formernas revolution

De mjuka formernas revolution

Det är som om en revolution rullat in och tagit över våra hem. Samma rörelse har även drabbat de offentliga rummen och inte minst våra Instagramflöden. Revolutionen kommer i mjuka former, med kurviga konturer och det är som att alla raka linjer och skarpa hörn eliminerats till förmån för motsatsen. Formerna ackompanjeras av material som känns lika inbjudande som en mjuk och värmande päls under en kylig vinterdag eller en stickad mohairtröja mot naken hud.

Till artikeln

2021-05-17

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Där drömmar blir till verklighet eller vice versa. Helena Blomqvist (f. 1975) är fotografen och konstnären som med sin egenartade stil skapar bildberättelser som är fantasieggande samtidigt som de manar till eftertankar om verkligheten.

Till artikeln

2021-10-19

En designer och en designklassiker med försprång

En designer och en designklassiker med försprång

En designklassiker som upplever extra uppmärksamhet just nu är Ettore Sottsass Jr’s verk Ultrafragola - en spegel, en lampa och ett konststycke i ett som översatt till svenska blir Ultrajordgubbe. Unga designers inspireras av den i sina alster och med sin tidiga postmodernistiska form passar den perfekt i den rådande Memphishaussen, både i all-in miljöer och i mer stilrena interiörer.

Till artikeln

2021-06-01