Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiration

Han tog världen till Nybrogatan

2021-02-16

Han tog världen till Nybrogatan

Genom sin kompromisslösa passion förvandlade Carl Magnus Heigard Nordiska Galleriet till en destinationsbutik för modern design i världsklass.

Man kan uttrycka det så här enkelt: i händerna på Carl Magnus Heigard utvecklades Nordiska Galleriet till en världsledande butik för modern design och konst.

Nordiska Galleriets historia går tillbaka till 1912 då Anders Andersson, affärsman från skånska Skegrie, lät uppföra en fastighet ritad av den erkände arkitekten Cyrillus Johansson i hörnet Nybrogatan-Riddargatan i Stockholm. Familjen Andersson bosatte sig i en del av huset. I gatuplanet anordnades butikslokaler där Anders Andersson prövade olika affärsidéer, som auktioner och försäljning av nya bilar och antika möbler.

1929 tog Anderssons systerson Carl-Otto Heigard över företaget. Han avvecklade bilförsäljningen, kompletterade istället möbelbutiken med ett konstgalleri och etablerade namnet Nordiska Galleriet. Carl-Otto Heigards son Carl Magnus var bara 23 år när han i sin tur tillträdde som vd 1946 och påbörjade en kraftfull förnyelse av konceptet. Carl-Magnus Heigard brann för modern formgivning och tillverkning av högsta tänkbara kvalitet. Han banade vägen. Till den genuina livsglädjen, uttryckte den stora familjen och vännerna. Till oöverträffad design, erkände en fascinerad bransch.

Editorial Splash 1 - Han tog världen till Nybrogatan

När den danska nya vågen tog fart på 1950-talet sålde Carl Magnus Heigard möbler av och samarbetade och skapade en rad utställningar tillsammans med bland andra Finn Juhl, Børge Mogensen, Nanna och Jørgen Ditzel, Hans J. Wegner och Jørgen Høj. Därefter introducerade han mondäna italienska varumärken som Cassina och B&B Italia och tog fram möbler i Nordiska Galleriets namn i samarbete med Tobia Scarpa. I slutet av 1970-talet fördjupades kärleksaffären med samtidens ledande internationella design ytterligare genom en utställning där Charles och Ray Eames lanserade sina möbler i Sverige.

Carl Magnus Heigard blev personlig vän med flera av designvärldens mest framstående namn. Inte minst var det han som tog designvärlden till Stockholm.

– Folk vallfärdade från hela Norden, berättar Jean-Jacques Lassagne som arbetade på Nordiska Galleriet 1976-1980 innan han startade distribution av design – av en då okänd Philippe Starck bland annat – i eget namn.

– Carl Magnus var loket. Han var först med det bästa, öppnade mångas ögon. Han skapade en anda och ett utbud genom sin säkra känsla för kvalitet och kompromisslösa inköp. Jag minns en tysk designexpert på besök som sa att det måste vara världens bästa möbelbutik. Jag kände samma sak, trodde knappt det var sant att en sån butik fanns i Stockholm då när jag upptäckte den.

Editorial Splash 2 - Han tog världen till Nybrogatan

"Carl Magnus betydde oerhört mycket inte bara för Nordiska Galleriet utan för hela branschen i Sverige"

Anders Carnerud som var Nordiska Galleriets butikschef 1974-1978, köpte sedan företaget av Carl Magnus Heigard 1982 och drev det till 2004.

– Carl Magnus betydde oerhört mycket inte bara för Nordiska Galleriet utan för hela branschen i Sverige, säger Anders Carnerud. Han var fokuserad på själva designen och nådde verkligen ut med sitt budskap. Han lyfte folks medvetande om vikten av god design och hållbarhet, och han var tidig med det.

Anders Carnerud fortsatte driva företaget i samma anda sett till sortiment och aktiviteter, en utställning med nyskapande Cappellini – som Nordiska Galleriet även var agent för – blev till exempel mycket uppmärksammad.

Även i dag är Nordiska Galleriets mål att vara en destination för alla intresserade av modern design och konst i absolut världsklass, och Carl Magnus Heigards betydelse för den ambitionen kan aldrig överskattas. I slutet av december 2020 gick Carl Magnus Heigard bort, 97 år gammal.

Editorial Splash 3 - Han tog världen till Nybrogatan

Liknande artiklar

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Design icons – upptäck tidlösa soffor

En designikon ska inte bara vara en vacker möbel – den representerar även ett essentiellt kapitel i designhistorien. Soffor av olika varianter som är resultatet av banbrytande innovation och noggrant övervägda estetiska val. Genom studerandet av designikoner får vi en bra inblick i designers vision, men även en bredare förståelse för tidsperioden de skapades i. Bortsett från att vara historiska artefakter, är de också inspirationskällor för samtidens formgivare som för det tidlösa arvet vidare. 

Till artikeln

2024-03-22

De mjuka formernas revolution

De mjuka formernas revolution

Det är som om en revolution rullat in och tagit över våra hem. Samma rörelse har även drabbat de offentliga rummen och inte minst våra Instagramflöden. Revolutionen kommer i mjuka former, med kurviga konturer och det är som att alla raka linjer och skarpa hörn eliminerats till förmån för motsatsen. Formerna ackompanjeras av material som känns lika inbjudande som en mjuk och värmande päls under en kylig vinterdag eller en stickad mohairtröja mot naken hud.

Till artikeln

2021-05-17

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Där drömmar blir till verklighet eller vice versa. Helena Blomqvist (f. 1975) är fotografen och konstnären som med sin egenartade stil skapar bildberättelser som är fantasieggande samtidigt som de manar till eftertankar om verkligheten.

Till artikeln

2021-10-19

En designer och en designklassiker med försprång

En designer och en designklassiker med försprång

En designklassiker som upplever extra uppmärksamhet just nu är Ettore Sottsass Jr’s verk Ultrafragola - en spegel, en lampa och ett konststycke i ett som översatt till svenska blir Ultrajordgubbe. Unga designers inspireras av den i sina alster och med sin tidiga postmodernistiska form passar den perfekt i den rådande Memphishaussen, både i all-in miljöer och i mer stilrena interiörer.

Till artikeln

2021-06-01