Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiration

Marcus Mårtenson – Self promote or die

2020-11-02

Marcus Mårtenson – Self promote or die

Self Promote or Die är en samling editioner, exklusivt framtagna för Nordiska Galleriet. Utställningen är Marcus Mårtensons första i Sverige med enbart grafiska blad.

Marcus Mårtensons konstnärliga praktik behandlar samtida frågor som konsumtion, övervakning och sociala medier. Referenser från kapitalistisk masskultur transformeras i Mårtensons händer till svidande samhällskritik. Verken representerar ett nätverk av tankar och idéer med fokus på den moderna, ständigt uppkopplade människans existentiella kris.

Likt 60-talets popkonstnärer hittar Mårtenson sina motiv i samtidens banala fixering vid yta – en ikonografi som känns igen från neonskyltar, serietidningar och reklambilder. Genom att blanda högt och lågt i en respektlös lek med förutsättningarna för Konsten med stort K, följer hans verk i en postmodernistisk tradition inspirerad av Baudrillards teori om simulacra. Mårtenson gör betraktaren uppmärksam på skillnaden mellan realitet och medialitet. För varje nytt lager av representation kommer människan längre och längre ifrån verklig mening, till slut finns bara artificiell simulation kvar i en sorts självrefererande hyperrealitet.

Self Promote or Die är utformad som en braskande reklamskylt med drastiska bokstäver i gult på en glittrig blå botten. Den grafiska utformningen samspelar med ordens innehåll till cynisk, politisk satir av en neoliberal samhällsordning där djungelns lag råder.

– Det finns inget backstage längre, allt du gör ska läggas ut och betygsättas i ett gamified samhälle. Du är ditt varumärke, säger Mårtenson.

Editorial Splash 1 - Marcus Mårtenson - Self promote or die

Verket #helloeveryone visar en absurd, osammanhängande ström av nonsensord. Med vass ironi kritiserar Mårtenson kakafonin av betydelselös information som bombarderar den uppkopplade människan. Idealiserade bilder som förför, men som oundvikligen leder individen på irrvägar som fragmentiserar och alienerar jaget.

Människans ständiga upptagenhet med att spela upp en roll inför andra på sociala medier står i fokus för verket Toughness. Klassiska symboler som dödskallen och kniven blir performativa tecken ämnade att skapa en bild av hårdhet. Som simulacra refererar de inte till en faktisk verklighet, utan till den image bäraren vill uttrycka.

Tillsammans visar de enskilda verken på en dystopisk världsbild – visuella nedslag i samtidens absurda upptagenhet med image och framgång.

Marcus Mårtenson (f. 1972) lever och verkar i Stockholm. Han har studerat på konstskolan Idun Lovén, konstskolan Basis, och har en fil. kandidat i religionsvetenskap. Utställningar på Galleri Forsblom (Stockholm och Helsinki), Lars Bohman Gallery (Stockholm), Angelica Knäpper Gallery (Stockholm), Linköpings konsthall och Gallery Midori (Tokyo) bland många andra. Mårtensons verk finns representerade i privata samlingar och Sveriges Allmänna Konstförening (SAK).

Utställningen visas på Nordiska Galleriet till 2 december, 2020.

För frågor gällande visning av konstverk samt köp var vänlig kontakta Ditte, Head of Art.
[email protected]
+46 707 656 000

För frågor gällande press och intervjuförfrågningar var vänlig kontakta Olivia, PR & Event Manager.
[email protected]
+46 768 775 767

Text: Lina Aastrup

Editorial Splash 2 - Marcus Mårtenson - Self promote or die

Foto: Fredrik Sandin Carlsson

Liknande artiklar

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Design icons – upptäck tidlösa soffor

En designikon ska inte bara vara en vacker möbel – den representerar även ett essentiellt kapitel i designhistorien. Soffor av olika varianter som är resultatet av banbrytande innovation och noggrant övervägda estetiska val. Genom studerandet av designikoner får vi en bra inblick i designers vision, men även en bredare förståelse för tidsperioden de skapades i. Bortsett från att vara historiska artefakter, är de också inspirationskällor för samtidens formgivare som för det tidlösa arvet vidare. 

Till artikeln

2024-03-22

De mjuka formernas revolution

De mjuka formernas revolution

Det är som om en revolution rullat in och tagit över våra hem. Samma rörelse har även drabbat de offentliga rummen och inte minst våra Instagramflöden. Revolutionen kommer i mjuka former, med kurviga konturer och det är som att alla raka linjer och skarpa hörn eliminerats till förmån för motsatsen. Formerna ackompanjeras av material som känns lika inbjudande som en mjuk och värmande päls under en kylig vinterdag eller en stickad mohairtröja mot naken hud.

Till artikeln

2021-05-17

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Där drömmar blir till verklighet eller vice versa. Helena Blomqvist (f. 1975) är fotografen och konstnären som med sin egenartade stil skapar bildberättelser som är fantasieggande samtidigt som de manar till eftertankar om verkligheten.

Till artikeln

2021-10-19

En designer och en designklassiker med försprång

En designer och en designklassiker med försprång

En designklassiker som upplever extra uppmärksamhet just nu är Ettore Sottsass Jr’s verk Ultrafragola - en spegel, en lampa och ett konststycke i ett som översatt till svenska blir Ultrajordgubbe. Unga designers inspireras av den i sina alster och med sin tidiga postmodernistiska form passar den perfekt i den rådande Memphishaussen, både i all-in miljöer och i mer stilrena interiörer.

Till artikeln

2021-06-01