Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiration

Orkanen Urquiola

2021-01-15

Orkanen Urquiola

Fantasifull, intelligent och energisk som en mänsklig tornado. Patricia Urquiola är en av samtidens starkast lysande designstjärnor. Vi pratade med Cassinas kreativa chef om vikten av ett öppet sinne och bra förebilder.

”Den spanska naturkraften blåser in på designveckor med sitt blonda hårsvall och idéer som ingen tänkt på.”


Italienarna kallar henne ”Orkan Urquiola”. Den spanska naturkraften som blåser in på designveckor med sitt blonda hårsvall och idéer som ingen tänkt på: Skåp blir runda, ett trasigt snäckskal blir en stol, ett marmorgolv rullas ihop som en matta. Det är formgivning som inte bara lyckas vara överraskande lekfull och feminin, men också funktionell och intelligent. Den kreativa kombinationen får möbelproducenter att köa för ett samarbete. Sedan hon öppnade sin studio för tjugo år sedan har hon designat för alla de stora designhusen, från Alessi och Kartell till Moroso och B&B Italia – för att inte tala om Cassina, där hon chefar över designkontoret.

Editorial Splash 1 - Orkanen Urquiola

Bördig från Oviedo på den spanska Atlantkusten har Urquiola ankrat i Milano sedan decennier. Där flyter jobbet ihop med hemmet i en art déco-byggnad som en gång fungerat som textilfabrik. På tre våningar av öppna ytor och en terrass med trädgård, har hon förverkligat sin dröm om en ”casa-bottega”, den italienska traditionen att lägga hemmet ovanpå familjeföretaget.

Dottern Giulia behöver inte leta länge för att hitta mamma eller pappa Alberto, också han engagerad i den fyrtio personer stora Studio Urquiola, men i den diskreta rollen som chef – sifferkillen som ser till att allt rullar kring den kreativa tsunamin Urquiola. Där, någonstans mellan den vintergröna trädgårdsterrassen och de släta betongväggarna, hinner designern och arkitekten med att rita otaliga möbler, showrooms, hotell över hela världen, Louis Vuitton-väskor och till och med ett smyckesmuseum.

Nej, hon är inte den sortens person som samlar på hobbies eller tar långledigt. ”Jobbet är min hobby,” som hon säger. Ändå kan man inte låta bli att undra hur hon får till det. Vad händer i den där hjärnan som resulterar i alla fantastiska former, idéer, färger?

– Jag är en betraktare med en hjärna i konstant arbete, förklarar Patricia. När jag observerar min omvärld försöker jag samtidigt att förstå vart samtiden är på väg. Försöker att tolka det. När jag designar letar jag alltid efter sätt att koppla design till emotionellt minne för att hjälpa människor att knyta an till sina rum och för att skapa empati, säger hon.

Editorial Splash 2 - Orkanen Urquiola

”Hennes formgivning lyckas inte bara vara överraskande lekfull och feminin, utan också funktionell och intelligent.”


Det syns i möbler som Manga (2013), en serie puffar och mattor som är som mysiga ylletröjor. Men också i Antibodi (2006), en schäslong täckt av inbjudande filtblommor. Eller i Cassina-fåtöljen Gender (2016) som subtilt ifrågasätter maskulinitet och femininitet i en krock mellan starka former och en inbjudande, varm design. Däremot undviker hon frågor om inspirationskällor. ”Allt”, sammanfattas det kort. Böcker, muséer, människor, konst… Specifika namn vill hon bestämt inte nämna, och när Orkanen är bestämd säger man inte emot. Desto hellre pratar hon om process. Om intensiva perioder av research, om att få ihop ekvationen med att respektera sina kunder och att samtidigt pusha dem i att utvecklas, om vikten av att jobba med rätt beställare för att få till en fruktbar dialog.

Jag måste säga att jag har haft tur. Att jobba med företag som Cassina som har trott på min vision och som har stöttat även mina mer okonventionella idéer. Man måste hitta rätt partners för att bygga bra projekt.

Om det är någon som har omgett sig med rätt personer, så är det Patricia Urquiola. Hennes resa började på arkitektskolor i först Madrid och sedan på Milanos polytekniska universitet. Där tog hon examen 1989 för den italienska design- och arkitekturlegendaren Achille Castiglioni, som hon därefter extraknäckte för som professorsassistent. När hon sedan landade sitt första jobb på De Padovas tekniska avdelning lärde hon känna en annan stor arkitekt och designer: Vico Magistretti. På den tiden anlitades Magistretti flitigt av Cassina, som i år firar hans 100-årsjubileum.

– Vico är en av de personer som har betytt mest för mig, berättar Patricia Urquiola. Av honom lärde jag mig värdet av misstag, att experimentera, att våga och att bryta gränser. Ett av mina mantra är att lämna det bekväma för att kunna växa; det är bara genom att övervinna utmaningar som processer går framåt och det är den friktionen som får samhällen att tänka kreativt. Jag är skyldig Vico mycket.

I sin roll som kreativ chef på Cassina har hon i år inte bara firat Magistretti, utan också tagit fram verk av de stora mästarna Le Corbusier, Pierre Jeanneret och Charlotte Perriand. Hon berättar hur stor roll färg har spelat för att ge deras design en uppfräschad och samtida känsla. Färg, som är så extremt närvarande i allt Urquiola gör.

– Färg är allt för mig, medger hon. Det är en fundamental del i projekten, tillsammans med material och ljus. Det är just det mötet som intresserar mig eftersom det är där som färgens magi uppstår – alla färger är ju likadana i mörker. Jag är också arkitekt och utgår alltid från ljusets samspel med arkitektur, med rumsligheter och föremål.

Editorial Splash 3 - Orkanen Urquiola

Milanos designvecka ställdes in i år och landet stängdes ner på grund av pandemin, men det var inget som saktade ner takten för Patricia Urquiola. Tvärtom passade hon på att lansera en serie konversationer på Cassinas Instagram för att diskutera och ifrågasätta designens roll i världen. ”Cassina Out of the Box” rivstartade med en konversation mellan henne själv och konstnären Olafur Eliasson – ”en ren talang”, som Urquiola kallar honom och som var hennes förstahandsval för livediskussionerna. I serien har hon sedan dess även hunnit prata med så skilda yrkespersonligheter som stjärnkocken Massimo Bottura och den spanska konstcuratorn Elena Foster.

För Cassina har hon också arbetat med den nya kollektionen för 2020 som släpptes i juni, uppenbarligen senare än tänkt, men där det ingick ett nytt samarbete med hypade duon Neri & Hu och ett komplett sovrum där de olika delarna har designats av henne och Rodolfo Dordoni.

Jag har Cassina Lab att tacka för innovationerna, säger Patricia. Min säng Bio-mbo underlättar sömnen med miljövänlig ljuddämpning och luftrening, och soffan Sengu är gjord med en vaddering helt i PET-fibrer återvunna ur havet. Jag är stolt över dem, de är resultatet av omfattande hållbarhetsforskning på Cassina. Dessutom är de den typ av smart design som är typisk för Urquiola. Genom åren har hon tagit emot prestigefulla priser som Compasso d’Oro och 2011 gav den spanska kungen henne Isabella den katolskas orden. Hennes design finns representerad på stora muséer som MoMa i New York, V&A i London och Les Arts Décoratifs i Paris. Visst, det är hon förstås stolt över. Men...

… jag tar aldrig något för givet och jag låter det inte påverka min kreativitet, försäkrar hon. För mig har kreativitet alltid varit en instinktiv process som också involverar mycket studier och efterforskningar. Så har det varit sedan jag var student och mentorer som Castiglioni och Magistretti lärde mig att hålla mig konkret. Konkret, som i att lära sig av sina misstag. Det återkommer hon ofta till: att utmärkelser och medaljer förvisso är härliga att ta emot, men att det är med sina misslyckanden som hon verkligen utvecklas.

Misslyckande är ett starkt begrepp för mig. Jag tycker verkligen att det tillför ett värde till min kreativa process. Vi måste se på misslyckanden som en tillgång. Vilka misstag som hon har gjort? Det förblir, med bestämdhet, osagt.

Text Sofia Hallström Foto DePasquale + Muffini och Roger Decker (porträtt)

Editorial Splash 4 - Orkanen Urquiola

Produkter i inlägget

Liknande artiklar

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Design icons – upptäck tidlösa soffor

En designikon ska inte bara vara en vacker möbel – den representerar även ett essentiellt kapitel i designhistorien. Soffor av olika varianter som är resultatet av banbrytande innovation och noggrant övervägda estetiska val. Genom studerandet av designikoner får vi en bra inblick i designers vision, men även en bredare förståelse för tidsperioden de skapades i. Bortsett från att vara historiska artefakter, är de också inspirationskällor för samtidens formgivare som för det tidlösa arvet vidare. 

Till artikeln

2024-03-22

De mjuka formernas revolution

De mjuka formernas revolution

Det är som om en revolution rullat in och tagit över våra hem. Samma rörelse har även drabbat de offentliga rummen och inte minst våra Instagramflöden. Revolutionen kommer i mjuka former, med kurviga konturer och det är som att alla raka linjer och skarpa hörn eliminerats till förmån för motsatsen. Formerna ackompanjeras av material som känns lika inbjudande som en mjuk och värmande päls under en kylig vinterdag eller en stickad mohairtröja mot naken hud.

Till artikeln

2021-05-17

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Där drömmar blir till verklighet eller vice versa. Helena Blomqvist (f. 1975) är fotografen och konstnären som med sin egenartade stil skapar bildberättelser som är fantasieggande samtidigt som de manar till eftertankar om verkligheten.

Till artikeln

2021-10-19

En designer och en designklassiker med försprång

En designer och en designklassiker med försprång

En designklassiker som upplever extra uppmärksamhet just nu är Ettore Sottsass Jr’s verk Ultrafragola - en spegel, en lampa och ett konststycke i ett som översatt till svenska blir Ultrajordgubbe. Unga designers inspireras av den i sina alster och med sin tidiga postmodernistiska form passar den perfekt i den rådande Memphishaussen, både i all-in miljöer och i mer stilrena interiörer.

Till artikeln

2021-06-01