Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiration

Versace – en färgexplosion med extra guldkant

2021-10-10

Versace – en färgexplosion med extra guldkant

Versace utgör själva sinnebilden för italiensk lyx och flärd omsatt i designobjekt. Det är more-is-more, det är teatraliskt, extravagant och en ständig färgexplosion toppad med en rejäl dos skimrande guld.

Modehuset Versace grundades 1978 av Gianni Versace och precis som så många andra italienska verksamheter skapades det som ett litet familjeföretag där den yngre systern Donatella och den äldre brodern Santo involverades redan från start.

Under åren som följde gjorde Gianni enorm succé med sina kollektioner och blev snabbt en av de allra största på den internationella modescenen. Han var också den som först av alla samlade 1990-talets alla toppmodeller tillsammans på catwalken och därmed skapade fenomenet ”supermodell”.

Giannis tillvaro var alltid fylld av kultur och han älskade allt som kunde göra livet lite vackrare, en aning mer färgstarkt och mycket mer flärdfullt. Det var också framförallt i teatern, dansen och konsten han hittade inspirationen till sitt skapande. Och ett liv som på så många sätt försetts med guldkant resulterade också i produkter med samma gyllene inramning.

Editorial Splash 1 - Versace - en färgexplosion med extra guldkant

Inredning som kommer från ett modehus ska kännas igen. Jag tror inte på minimalism eftersom minimalism finns överallt.

Systern Donatella, som varit kreativ chef för varumärket sedan Giannis bortgång 1997, har sagt: “Inredning som kommer från ett modehus ska kännas igen. Jag tror inte på minimalism eftersom minimalism finns överallt."

Och när de första objekten i hemkollektionen lanserades 1992 fanns det ingen tvekan om vem som var avsändaren, och här fanns definitivt inte heller något som skulle kunna förknippas med minimalism. Först ut var en samling textilier med kuddar och täcken, men dessa följdes snart av en rad andra objekt.

1993 inleddes samarbetet med den anrika tyska porslinsfabriken Rosenthal som sedan dess hunnit producera många kollektioner för det dukade bordet under namnet Rosenthal meets Versace. Bland produkterna finns självklart porslin, men även serier med glas för olika drycker och inredningsdetaljer som ibland har en funktion och ibland har som enda uppgift att vara en pjäs som ska kittla ögat och sinnet.

Editorial Splash 2 - Versace - en färgexplosion med extra guldkant

Symbolen av Medusa från varumärkets logga är ett ständigt återkommande mönster på många produkter. Bilden är hämtad från ett golv i ett förfallet hus där Gianni och hans syskon lekte som barn. I den grekiska mytologin kunde Medusa, innan hon förvandlades till ett ondskefullt monster, fullkomligt förtrolla människor med sin skönhet och göra dem till lojala följeslagare för all framtid. Giannis vision var att Versace skulle ha samma effekt på sina kunder. Han har sagt: ”Versace är en livsstil och ska vara heltäckande för dem som väljer att anamma den."

Och idag går det utan problem att på samma sätt som man kan klä sig i Versace, dofta Versace och bära sina tillhörigheter i en Versace också inreda ett helt hem med enbart Versaces design. Och för den som inte får nog och önskar omge sig av samma extravaganza på semestern så går det utmärkt att boka ett rum på någon av de överdådiga resorter som går under namnet Palazzo Versace.

”I don’t believe in good taste”, jag tror inte på god smak, var Gianni Versaces devis genom hela sin karriär. Vad som definierar god smak kanske ligger i betraktarens öga på samma sätt som skönhet gör det. Tydligt är i alla fall att Versace aldrig varit ett designhus som bett om ursäkt för sig. Tvärtom. Och i en tillvaro som ofta svämmar över av svala färger och sobra uttryck kan vi hoppas att det får fortsätta vara precis så. Att det finns världar där vi vet att vi med säkerhet alltid kan få en injektion med mycket av mycket och extra av allt.

Produkter i inlägget

Liknande artiklar

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Design icons – upptäck tidlösa soffor

En designikon ska inte bara vara en vacker möbel – den representerar även ett essentiellt kapitel i designhistorien. Soffor av olika varianter som är resultatet av banbrytande innovation och noggrant övervägda estetiska val. Genom studerandet av designikoner får vi en bra inblick i designers vision, men även en bredare förståelse för tidsperioden de skapades i. Bortsett från att vara historiska artefakter, är de också inspirationskällor för samtidens formgivare som för det tidlösa arvet vidare. 

Till artikeln

2024-03-22

De mjuka formernas revolution

De mjuka formernas revolution

Det är som om en revolution rullat in och tagit över våra hem. Samma rörelse har även drabbat de offentliga rummen och inte minst våra Instagramflöden. Revolutionen kommer i mjuka former, med kurviga konturer och det är som att alla raka linjer och skarpa hörn eliminerats till förmån för motsatsen. Formerna ackompanjeras av material som känns lika inbjudande som en mjuk och värmande päls under en kylig vinterdag eller en stickad mohairtröja mot naken hud.

Till artikeln

2021-05-17

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Där drömmar blir till verklighet eller vice versa. Helena Blomqvist (f. 1975) är fotografen och konstnären som med sin egenartade stil skapar bildberättelser som är fantasieggande samtidigt som de manar till eftertankar om verkligheten.

Till artikeln

2021-10-19

En designer och en designklassiker med försprång

En designer och en designklassiker med försprång

En designklassiker som upplever extra uppmärksamhet just nu är Ettore Sottsass Jr’s verk Ultrafragola - en spegel, en lampa och ett konststycke i ett som översatt till svenska blir Ultrajordgubbe. Unga designers inspireras av den i sina alster och med sin tidiga postmodernistiska form passar den perfekt i den rådande Memphishaussen, både i all-in miljöer och i mer stilrena interiörer.

Till artikeln

2021-06-01