KÖPVILLKOR



ALLMÄNNA VILLKOR
Dessa villkor gäller endast Nordiska Galleriets webbutik och inte den fysiska butiken.

För att handla hos Nordiska Galleriet måste du vara minst 18 år. Är du yngre än 18 krävs målsmans godkännande.

Vid köp som överstiger 500 kr får du alltid fri frakt inom Sverige.

Samtliga priser inkluderar 25% moms. Vi följer våra leverantörers rekommenderade priser, undantaget när vi har egna kampanjer. Alla rabatterade priser gäller så länge lagret räcker.

Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter i form av felskrivningar, färgavvikelser, information om leveranstid, produkt- och prisförändringar, och förbehåller oss rätten att justera dessa i efterhand. Om du inte är nöjd med våra justeringar så har du alltid möjlighet att avbeställa din order och få pengarna tillbaka, alternativt fakturan makulerad.

Produktbilder visar inte alltid en exakt färgåtergivning, vilket man bör ta med i beräkningen. Detta beror oftast på inställningarna på din skärm.

 

KONTAKTA OSS
Har du några frågor om din beställning eller vill komma i kontakt med oss av någon annan anledning så kan du skicka in din fråga via vårt kontaktformulär som du hittar här. Vi svarar så fort som möjligt, men alltid inom 48 timmar (vardagar).

Klicka här för att komma till Vanliga frågor där du hittar svar på många frågor.

Vill du i stället nå oss per telefon så ser du kundservice öppettider här:

Måndag-fredag 10-15

Lördag-söndag Stängt

Övriga helgdagar Stängt

Telefon: 08-442 83 60

Butikens öppettider

Måndag-fredag 10-18

Lördag 10-17

Söndag STÄNGT

 

ORDERBEKRÄFTELSE
När du lagt din beställning hos oss så skickas automatiskt en orderbekräftelse ut via e-post. Kontrollera alltid att orderbekräftelsen är korrekt och kontakta oss så fort som möjligt om det är något du undrar över. Kontakta oss också om du inte skulle ha fått någon orderbekräftelse.

 

SÅ HANDLAR DU
Hitta den produkt du vill köpa.

Klicka på ”Beställ”.

Klicka på ”Gå till kassan” när du beställt den produkt (eller flera) som du vill ha. Var noga med att se till att rätt antal produkter ligger i din beställning.

Välj betalningssätt: faktura eller kortbetalning.

Logga in/fyll i dina person- och leveransuppgifter.

Kontrollera alla uppgifter i din beställning, klicka i rutan som bekräftar att du godkänner köpvillkoren och bekräfta köpet genom att klicka på ”Skicka beställningen”.

När beställningen är skickad kommer du till en sida som bekräftar din beställning och där du kan se ditt ordernummer. Du kommer även att få en automatisk orderbekräftelse via e-post. När din beställning skickats iväg från oss får du ett e-postmeddelande om det. Du kan även logga in på ”Din sida” för att få information om din order.

 

BETALNING
Vi använder PayEx som betalnignsväxel. Tjänsten är säker och certifierad enligt PCE DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Secure Socket Layer (SSL) skapar en säker och krupterad föbindelse mellan din dator och payEx betalningsserver. All överföring sker tryggt utan att obehöriga kan komma åt någon information. Vi lagrar heller aldrig några konto- eller kortuppgifter. 

KORTBETALNING
I samarbete med PayEx erbjuder vi kortbetalningar med Visa, Mastercard. PayEx krypterar all känslig kortdata så att ingen obehörig får tillgång till uppgifterna. Vid köp fyller du i kortnummer, giltighetstid och CVC-kod hos PayEx. Du kan också komma att behöva verifiera ditt kortköp hos din kortutgivare med Verified by VISA eller MasterCard SecureCode. Vid en eventuell retur görs en återbetalning till det kort som användes vid köpet.

DIREKTBETALNING
Direktbetalning erbjuds i samarbete med PayEx via Handelsbanken, SEB, Swedbank och Nordea. Vid val av detta betalsätt kommer du att slussas till vald banks internetinloggning där du loggar in på vanligt sätt och följer instruktionerna. Bankkontoinformation lämnas aldrig ut till varken PayEx eller butiken.

FAKTURA
Vi samarbetar med PayEx vid fakturabetalningar. Fakturan skickas till din folkbokföringsadress med 14 dagars betalningsvillkor i samband med att din produkt skickas från vårt lager. Vid betalning mot faktura accepteras endast leverans till folkbokföringsadress. En fakturaavgift om 29 kr tillkommer.

Fordran kommer att överlåtas till PayEx Credit AB, 556735-5671, S:t Hansplan 1. 621 88 Visby. Fakturan ska betalas så att den är mottagaren till handa senast 14 dagar efter fakturadatum. Vid försenad eller utebliven betalning tillkommer dröjsmålsränta med gällande reporänta + 19.00%, dock lägst 20% samt ersättning för skriftlig betalningspåminnelse med det belopp som anges i lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader mm eller motsvarande lag som ersätter denna.

Om du har valt fakturabetalning så ska fakturan betalas även om varan returneras. Meddela oss sedan dina kontouppgifter så att vi kan återbetala dina pengar till dig. 

Information om behandling av personuppgifter och kreditprövning
Insamling av personuppgifter och kreditprövning är en förutsättning för att PayEx ska kunna behandla önskemål om betalning på kredit. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Tas en kreditupplysning kommer en kopia att skickas till dig per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Vi kommer att lämna de personuppgifter som inhämtas i samband med köp till PayEx Credit AB och PayEx Sverige AB, 621 88 Visby, som behandlar personuppgifter i syfte att utföra identifikation och kreditkontroll, för fakturering och annan hantering som är knuten till fordran. Uppgifterna kan lämnas ut till underleverantörer och till myndigheter och annan som har rätt till uppgifterna enligt lag. Uppgifterna kan också användas för marknadsföringsändamål, om du inte skriftligen anmäler till PayEx att du inte samtycker till detta. 



FRAKT

Vi erbjuder fri frakt inom Sverige vid köp som överstiger 500 kr. För köp under 500 kr tar vi ut en fraktavgift om 45 kr. Vi levererar endast till adresser i Sverige. 

 

LEVERANSTID
Leveranstiden står både på varje produktsida samt även på din orderbekräftelse.

Normal leveranstid är 1-8 veckor. I många fall går det betydligt fortare än så eftersom vi har många produkter på lager.

Beställningsvaror har en längre leveranstid som kan variera mellan 3-17 veckor beroende på vilken vara som beställs. Så fort vi fått ett preliminärt leveransbesked från vår leverantör så meddelar vi dig det per e-post.

 

LEVERANSSÄTT
Mindre försändelser sker med hjälp av DHL till närmaste serviceombud om det rör sig om paket, och med Posten om det rör sig om brev. Försändelser med DHL sms-aviseras. Det är därför mycket viktigt att du anger rätt mobilnummer i din beställning. Legitimation och kollinummer eller sändnings-id behövs för att kunna hämta ut försändelsen. Ett paket ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar efter avisering varpå det returneras till oss. Skulle så ske kommer vi att debitera dig en avgift om 390 kr för ej uthämtat paket. Detta för att täcka våra omkostnader.

Hemleverans sker med hjälp av DHL som kontaktar dig 1-3 dagar innan leverans för att komma överens om när leverans ska ske. Din beställning lastas av vid närmaste trottoar, port eller tomtgräns. Inbärning ingår inte.

 

HÄMTA SJÄLV
En del produkter kan hämtas direkt i butiken och du slipper då eventuell fraktavgift. Vi har fri frakt på beställningar över 500 kr. I de fall hämtning i butik är möjlig kommer det att visas som ett valbart alternativ i kassan. 

Adressen till butiken är: Nordiska Galleriet, Nybrogatan 11 i Stockholm. Var noga med att ha med dig ditt ordernummer när du kommer för att hämta din produkt.

 

SAMLEVERANS
När du har beställt flera produkter kommer du antingen att få dem samlevererade eller som delleveranser, beroende på produkternas olika leveranstider. Har du önskemål om detta kontakta oss.

 

TRANSPORTSKADA
Om din produkt är skadad vid leverans, kontakta oss så fort som möjligt. Det är viktigt att du öppnar upp och kontrollerar produkten så fort du fått den. Om skadan är synlig redan vid leverans, anmäl det direkt till chauffören. Det är viktigt att du sparar originalkartonger och emballage för att på ett säkert sätt kunna returnera produkten till oss. Om produkten skadas eller förloras vid en eventuell retur så är det du som kund som står för ansvaret.

 

FEL VID LEVERANS
Om du av misstag fått en felaktig produkt kontakta oss så fort som möjligt så ska vi lösa det åt dig.

EJ UTHÄMTAT PAKET/MISSLYCKAT LEVERANSFÖRSÖK
Ej uthämtade paket omfattas inte av ångerrätten enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Om du ångrat dig efter det att ditt paket skickats från oss måste du ändå hämta ut det på utlämningsstället och sedan returnera det till oss. För paket som inte hämtas ut debiteras en avgift om 390 kr. Detta för att täcka våra omkostnader.

Vid misslyckat leveransförsök, det vill säga om fraktbolaget inte kunnat leverera ett större paket eller en pall på grund av att du som beställare uppgivit fel leveransadress, inte varit hemma vid leveransförsöket eller av annan anledning inte tagit emot den överenskomna leveransen så måste vi debitera dig en avgift om 600 kr. Detta för att täcka våra omkostnader.

Det betraktas inte som att man utnyttjat sin ångerrätt om man inte hämtar ut ett paket eller inte tar emot en leverans.

 

LEVERANSFÖRSENING
Vid eventuell leveransförsening meddelas du om detta via e-post eller telefon snarast möjligt. Vi tar inte ansvar för eventuell skada som uppkommit till följd av att en aviserad leveranstid överskridits. Du som kund har givetvis alltid möjlighet att vid leveransförsening häva köpet och få pengarna tillbaka.

 

ÅNGERRÄTT
Ångerrätten gäller inom 14 dagar från det att du mottagit din produkt. Du behöver bara meddela oss att du vill ångra ditt köp inom 14 dagar, vilket betyder att du inte måste ha skickat in produkten till oss inom 14 dagar även om vi gärna ser att du returnerar den så fort som möjligt. Produkten måste vara i väsentligt oförändrat skick, oanvänd, i hel originalförpackning och vara oskadad. Du får öppna förpackningen och kontrollera produkten på så vis att varken förpackning eller produkt kommer till skada. Ångerrätten gäller inte för företag.

Om du önskar byta produkt gör du en retur och går sen in på var hemsida och beställer en annan produkt.

Vid utnyttjad ångerrätt är det du som kund som står för returfrakten. Övriga kostnader återbetalas till dig. Om du har valt fakturabetalning så ska fakturan betalas även om varan returneras. Meddela oss dina kontouppgifter så att vi kan återbetala dina pengar till dig. 

Tänk på att spara ditt inlämningskvitto då det är du som ansvarar för returen till oss.  Vi löser inte ut paket mot postförskott.

Returadress: Nordiska Galleriet/Inreco AB, Orrvägen 26, 192 55 Sollentuna

 

UNDANTAG FRÅN ÅNGERRÄTTEN
Om du köpt en produkt som är speciellt tillverkad för dig och efter dina specifika önskemål så gäller inte ångerrätten.

 

RETURHANTERING
Produkten måste packas ordentligt, använd helst originalförpackning eller likvärdig förpackning. Det är du som står för risken om produkten skadas under returfrakten, vi rekommenderar därför att den försäkras. Vi löser inte ut paket mot postförskott. 

Returadress: Nordiska Galleriet/Inreco AB, Orrvägen 26, 192 55 Sollentuna

 

REKLAMATION
Enligt Konsumentköplagen har du som kund 3 års reklamationsrätt gällande produktfel, denna omfattar inte normalt slitage eller skada som uppstått på grund av felaktig hantering. Om du vill reklamera en produkt, kontakta oss innan du returnerar den till oss. Vanligtvis vill vi ha fotobevis skickade till oss via e-post. Om din reklamation godkänns får du en förbetalad returfraktsedel av oss, så att du slipper stå för returfrakten. När vi fått produkten i retur så skickar vi ny till dig. Om produkten är slut i lager så beställs den och skickas till dig så fort som möjligt.

 

GARANTI
Garantitiden på våra produkter varierar beroende på tillverkare. Det finns därför inte någon generell garantitid. Om du har frågor om just din produkts garantitid kontakta oss.

 

ÅTERBETALNING
Återbetalning sker inom 30 dagar från det att produkten returnerats till oss. Om köpet gjorts med kort sker återbetalningen till det bankkonto som kortet är kopplat till. Om köpet gjorts mot faktura så måste vi få dina konto- och bankuppgifter för att kunna återbetala dig.

 

TVIST
Vid en eventuell tvist kommer vi att göra allt för att komma överens med dig som kund. Skulle det trots allt inte gå att komma överens så kommer vi att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

 

FORCE MAJEURE
Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force majeure i de fall det är nödvändigt.

 

COOKIES
Vår webbutik innehåller cookies. Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies och ändamålet med användningen av cookies.

En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som bland annat berättar för oss om ditt användarnamn och om du är en ny eller återkommande kund till butiken. Det finns två olika typer av cookies. Den ena lagras permanent på din dator och den andra, session cookie, lagras inte på din dator utan försvinner när du stänger ner din webbläsare. Din webbläsare måste acceptera cookies, annars kommer du inte kunna lägga någon beställning hos oss.

 

PERSONUPPGIFTSPOLICY
Vi använder dina person- och kontaktuppgifter för att kunna fullgöra vårt åtagande mot dig som kund, det kan exempelvis gälla utskick av orderbekräftelse och leverans av dina produkter. En beställning hos oss innebär att du godtagit att vi lagrar dina uppgifter i vårt system. Du har rätt att få veta vilka uppgifter vi sparat om dig, begära rättelse av dessa eller få dem raderade om du så önskar.

Vi ansvarar för att personuppgiftshanteringen sker i enlighet med Personuppgiftslagen.

 

FÖRETAGSINFORMATION
AB Nordiska Galleriet
Nybrogatan 11
114 39 Stockholm

Telefon: 08-442 83 60
Organisationsnummer: 556032-3189


E-post till kundservice: webbutik@nordiskagalleriet.se

 

ÖPPETTIDER
Kundservice öppettider:

Måndag-fredag 10-15

Lördag-söndag Stängt

Övriga helgdagar Stängt

 

Telefon: 08-442 83 60

 

Butikens öppettider:

Måndag-fredag 10-18

Lördag 10-17

Söndag Stängt