VANLIGA FRÅGOR

 

JAG HAR INTE FÅTT NÅGON ORDERBEKRÄFTELSE, VAD KAN HA HÄNT?
När du lagt en beställning hos oss så får du direkt en automatisk orderbekräftelse. Om du inte fått någon sådan så har det blivit fel någonstans. Du kan av misstag ha angivit fel e-postadress, orderbekräftelsen kan ha hamnat i skräpposten i din inkorg eller så har transaktionen avbrutits.

KAN JAG ÅNGRA EN BESTÄLLNING SOM JAG REDAN HAR LAGT?
Om du kontaktar oss innan vi hunnit packa din order så ska vi försöka hjälpa dig att häva din beställning.

HAR NI NÅGON BUTIK?
Ja vi har en butik som ligger på Nybrogatan 11 i Stockholm. Öppettider: måndag-fredag 10-18, lördag 10-17 och söndag 12-16.

Nordiska Galleriet startade möbelförsäljning 1913 under namnet Auktionshallen, i samma lokaler där vi fortfarande finns. Det är en viktig del av vår företagsidentitet att finnas kvar i samma fastighet som byggdes av vårt företags grundare. Även om det under åren kommit många förslag på att flytta butiken och öppna filialer, har beslutet alltid blivit att stanna kvar på Nybrogatan. Här kan vi ge kunderna den experthjälp som vi strävar efter att alltid ge och visa varor i en miljö som vi tror är den rätta inramningen till vårt exklusiva sortiment.

VAR ÄR MIN BESTÄLLNING?
Du kan logga in på ”Din sida” för att se din orderstatus.

JAG VILL BESTÄLLA EN PRODUKT SOM INTE FINNS I ER WEBBUTIK, HUR GÖR JAG?
Vi har många fler produkter till försäljning än vad som ligger uppe i vår webbutik. Kontakta oss så ska vi försöka hjälpa dig att hitta den produkt du söker.

JAG HAR ÅNGRAT MITT KÖP OCH SKICKAT TILLBAKA PRODUKTEN, NÄR FÅR JAG MINA PENGAR?
När vi mottagit din retur och registrerat den hos oss så kommer vi att återbetala dina pengar till dig. Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har vi 30 dagar på oss att göra en återbetalning. 

VAD GÖR JAG OM JAG FÅTT FEL PRODUKT?
Vi ber om ursäkt för att det blivit fel och ska givetvis lösa problemet så fort som möjligt. Vi skickar en förbetald retursedel till dig som du ska använda för att returnera den felaktiga varan, så att du slipper stå för returfrakten själv. Vi skickar såklart också ut en ny korrekt produkt till dig. Kontakta oss så hjälper vi dig. 

VAD GÖR JAG OM JAG HAR GLÖMT MITT LÖSENORD?
Gör som så att du klickar på ”Logga in” och vidare på ”Glömt lösenord”. Skriv in din e-postadress eller ditt kundnummer i fältet så skickar vi e-post till dig med en säkerhetskod som du ska använda för att kunna välja ett nytt lösenord.

VAR TILLVERKAS ERA MÖBLER?
Nästan alla möbler som vi säljer tillverkas inom EU. Italien, Danmark och Sverige är de vanligaste tillverkningsländerna.

KAN NI LEVERERA TILL UTLANDET?
Vi levererar inte till utlandet, men om du som kund själv kan ordna med en speditör så ber vi dig kontakta oss om det.

VAD HAR NI FÖR MILJÖPOLICY?
Våra produkter tillverkas av seriösa märkesleverantörer i länder där regler och lagar strikt reglerar eller förbjuder användning av farliga kemikalier och tillverkningsmetoder. Nästan allt vi säljer har en hållbarhet som gör att det sällan kastas bort. Livslängden på exempelvis en stol är flera gånger längre än en som våra lågpriskollegor säljer. Eftersom våra varor till så stor del tillverkas i Europa blir transporterna korta och miljöpåverkan minimeras därmed.

VAD ÄR DET FÖR SKILLNAD MELLAN ORIGINAL OCH KOPIOR?
Våra produkter tillverkas av seriösa märkesleverantörer som alla arbetar med nu levande designers eller med storheter som gått ur tiden. Enligt europeiska regler gäller mönsterskydd i upp till 70 år efter upphovsmannens död. Alla möbler vi säljer faller under denna regel och vi säljer inga som helst så kallade kopior. Världen översvämmas dock av kopior av märkesvaror inom exempelvis kläder och klockor. Även möbelbranschen lockar kopiatörer att utnyttja känd design utan att betala rättmätig ersättning till upphovsmannen eller dennes arvingar. Ofta tillverkas möbelkopior i Kina eller andra asiatiska länder och säljs containervis till västvärlden. Givetvis är det en olaglig hantering att sälja dessa produkter. Förutom detta och att det är moraliskt förkastligt finns det miljöaspekter på dels tillverkning och dels frakter över världshaven. En annan viktig sak är att andrahandsvärdet är synnerligen begränsat på en kopia. Medan exempelvis en Le Corbusierfåtölj oftast kan säljas på de stora auktionshusen för mer än ursprungligt inköpspris är det svårt att hitta en köpare till en kopia. Viktigast är dock kanske att en kopia sällan är lika välbyggd som ett original. Bekvämlighet, hållbarhet och också helhetskänslan gör att de flesta med valmöjlighet ändå väljer ett original. Rättighetsinnehavaren vakar över tillverkningsmetoderna och utseendet med en noggrannhet som säkerställer att kunden alltid får en produkt i enlighet med designerns specifikationer. På senare tid har det dykt upp företag som dels utnyttjar att Storbritannien enligt lag har kortare tid för att skydda designprodukter, dels låter påskina att kvalitén skulle vara likvärdig med originalprodukten. Vi tar givetvis avstånd från sådan bedräglig marknadsföring och hoppas att konsumentvårdande myndigheter tar tag i frågan.

BARNARBETE?
Våra varor tillverkas av seriösa märkesleverantörer i länder där barnarbete inte förekommer.