Byredo
Det är under sin tid på skolan som Gorham får möjlighet att träffa den välkände parfymören Pierre Wulff, ett möte som resulterar i att Gorham bestämmer sig för att börja skapa parfymer istället för konst. Hans mål är att framkalla minnen med hjälp av dofter. Med inspiration och vägledning av ytterligare två kända parfymörer, Olivia Giacobetti och Jerome Epinette, bestämmer sig Gorham för att grunda Byredo. Varumärket blir snabbt känt för att skapa exklusiva parfymer och doftljus med unika och oväntade doftsammansättningar.

.jpg)
Exklusiva dofter som framkallar minnen
Ben fascineras av hur dofter kan få oss att minnas specifika händelser och platser i livet. Den första parfymen skapas som ett kreativt projekt ur Bens minne av pappan som lämnar familjen när Ben är fem år. Doften kallar han ”Green” och den innehåller gröna bönor, apelsin och mysk. Gorhams målsättning är att skapa en avskalad och exklusiv doft som en kontrast till parfymer som oftast innehåller mellan 50 till 80 olika dofter. Alla parfymer från Byredo innehåller således endast 5 till 15 dofter och skapas för att passa så väl män som kvinnor.
Den prestigefyllda butiken Colette i Paris tar in Byredo i sitt sortiment och försäljningen tar rejäl fart. Kollektionen innehåller allt från Chembur med indiska influenser och Blanche som är lätt och neutral till den tunga, varma och populära Bal D’Afrique.Ben Gorham är känd för att vara ett unikum i en traditionell bransch. Han är mycket uppmärksammad för sin personliga stil som enligt många har anknytningar till en livsstil där konst och mode verkar i symbios. Artiklar om Byredo finns att läsa i modemagasin som franska Vouge, Vanity Fair och Elle. Byredos sortimentet har under åren breddats och innefattar numera, utöver exklusiva parfymer och doftljus även i accessoarer och inredningsdetaljer i form av en kollektion läderväskor och solglasögon. Gemensamt för all design är att den är avskalad och stilren och att produkterna tillverkas utan synlig logotype.