Transparent Sound
Transparent Speaker blir genom ett viralt blogginlägg uppskattad världen över för sin stilsäkra design och ljudkvalité. 2018 inleds ett antal samarbeten med skickliga hantverkare från Sverige och Frankrike. Företaget fortsätter undersöka till vilken utsträckning en avancerad teknikprodukt även kan vara ett tidlöst designobjekt.


Tidlös audio
Till en början drivs Transparent Sound som ett sidoprojekt till designstudion People People. Mellan 2013 och 2017 visas högtalaren i flera olika spännande kontexter. Världskända artister som Britney Spears, Snoop Dogg och Robyn använder högtalarna i sina musikvideos, den dyker upp på MoMA i NYC och blir en del av en utställning om glasdesign i Bremen. Efter den stora framgången väljer grundarna Per Brickstad och Martin Willers att satsa helhjärtat på sitt högtalarföretag. Projektet undersöker inte bara vilka modeller som ska lanseras framöver, Transparent Sound vill också uppenbara förhållandet mellan teknik och design och de cirkulära egenskaperna i ett företags produkter.
Transparent Sound erbjuder ett alternativ till den annars ibland komplicerade marknaden. Allteftersom tekniken går framåt går produkten att uppgradera. Redan idag har Transparent Speaker uppgraderats till att komma med Bluetooth, och för de som önskar kan högtalarna uppgraderas både med röststyrning och till multi-room-system. Transparent Sound vill erbjuda högtalare som inte förvanskar ljudet, företaget strävar efter ett öppet, ärligt och hållbart företagande. Högtalarna har noggrant utformats för bästa ljud och inspirerats av en enkel elegant design med kontemporära linjer, material och texturer. Avskalat från allt onödigt pynt får det allra viktigaste vara i centrum - musiken.