Inspiration
2023-05-15
En hyllning till kreativitet och kuratering
Luften låg tät av förväntan och energi när branschens mest välrenommerade märken visade upp de produkter som kommer att definiera nästa inredningssäsong. Designveckan i Milano och möbelmässan Salone del Mobile bjöd på ett fullmatat schema av nydanande design och framtida klassiker.
Efter ett treårigt uppehåll på grund av pandemin, återvände Milan Design Week till sina traditionella vårdatum i mitten av april. Det veckolånga evenemanget är sedan 1961 centrerat kring den berömda möbelmässan Salone del Mobile som skapades för att särskilt lyfta fram italiensk design, men är idag ledande vad gäller hela Europas produktlanseringar samt även många globala varumärkens.
Sedan tio år tillbaka är Salone också kompletterad av Fuorisalone i Milano, som rymmer designdestinationer runtom i innerstaden och i dess utkanter. Traditionellt ligger de flesta varumärkens showrooms i stadsdelen Brera, som myllrar av liv och rörelse under veckan.
Euroluce – årets tema
Som bekant har mässan belysningstema vartannat år, kallat Euroluce, vilket passade tyska Ingo Maurer som handsken då de både kunde presentera nyheter och klassiker på mässan samt ställa ut ljusinstallationer runtom i stan. En av våra favoriter var belysningen ”Mr Bojangles” som med en svängarm, i form av textilklädd kabel, genomsyrades av en sällan skådad elegans och rättframhet. Att armen kan svängas 360 grader gör den inte mindre attraktiv.
Andra spännande belysningsnyheter stod bland annat brittiska Tom Dixon för, som för första gången medverkade på Euroluce. Debutanten visade nyheten “Puff”, en pendelarmatur som kanske bäst kan beskrivas som en imploderad discokula och “Cone”, en golvlampa i reducerad geometrisk form, där belysningsklotet tycks vila på den tunna spetsen på en avsmalnande konisk lampfot – en intrikat och dynamisk balansakt. Klotet är även utbytbart, en funktion som demonstrerades av en robot på mässan.
Att inte nämna Londonbaserade cyprioten Michael Anastassiades insats under Milano designweek vore en faux-pas. Minimalisten Anastassiades presenterade inte bara på mässan, men även med en installation och performance i Flos showroom och en kollektion klinker i samarbete med kakelvarumärket Mutina. Resultatet blev – trots ett stort antal lanseringar – sofistikerad reduktion när den är som bäst.
Texturerat glas
I år blir våra miljöer drömlika och illusoriska när texturerat glas tar över och kastar skuggspel över ett rums karaktär. Från de precisa, ribbade och geometriska glasytorna till glas som har en mer poetisk karaktär, som pendellampan “118” av Omer Arbel för Bocci.
Lektioner i matte och fysik
Det modernt uppdaterade hemmet bjuder numera alltid på minst en lektion i algebra. I år vill vi ha objekt med en geometri lika perfekta som mattebokens regler. Från belysning till förvaring – överallt bjöd designveckan på trianglar, cirklar och rektanglar med räta linjer. En kul nostalgitripp till skolbänken.
Flos presenterade bordslampan “Bilboquet”. Även den har en lekfull design, som avslöjar många timmar i fysiksalen. Formgivaren Philippe Malouin sägs ha skapat konceptet när han lekte runt med magnetiska element. Belysningen består av två färgade cylindrar som sammankopplats med ett magnetiskt klot, vilket möjliggör att ljuset kan riktas flexibelt åt olika håll, för dagens alla behov.
Boucle everything
Det finns boucle och så finns det tung, överdimensionerad boucle, den som dominerade möbelklädslar på Salone del Mobile. Den stora fördelen med boucle är att en väv med mycket struktur ger liv åt neutrala nyanser och förhöjer färger i tyget, samt kan dölja eventuellt kommande slitage. Att den dessutom mjukar upp strama former är bara en bonus. De i särklass bästa kombinationerna av boucle och möbel, såg vi hos Moroso.
Medelhavstoner – karamell, skymningsrosa och lavendel
Solkyssta toner från medelhavet, är det bästa sättet att få in statement-färg utan att det helt ska ta över. Grönt har länge varit inredningsvärldens darling och i år har en fyllig olivfärg dykt upp. Den påminner om sicilianska oliver eller torkat gräs. Framträdande under designveckan var också en tegelliknande solbränd terrakottaröd och en lavendellila som gärna kombineras med brunt.
Annars var smörkola färgen på allas läppar, åtminstone vad gäller läderklädslar. Från soffor till stolar sågs det mjuka, eleganta och släta lädret som både är kraftfullt och har referenser till avslappnat sjuttiotal.
Om du vill ha en lugnande färg är det skymningsrosa som gäller. Den här nyansen, som ligger mellan rosa och grått, är elegant och klassisk, snarare än söt. När den används på accentobjekt – en stol här, en kudde där, kanske på någon enstaka soffa – skapar den dimmiga nyansen ett delikat och djärvt inslag.
Färgglädje
Att de livliga primärfärgerna är på väg tillbaka in i våra hem, var något som märktes i Milano. De glada kulörerna är välkomna och tillför lekfullhet, optimism och nostalgi – något som också är Kartells signum. Kartell, det italienska varumärket för ikonisk design i plast, firade 70 år och det gjorde man med flera utställningar, bland annat med den omfattande monterutställningen “My Kartell” på mässan och flera produktlanseringar. Däribland flera produkter med designern Philippe Starck, Patricia Urquiola och ett samarbete med Missoni. Riktiga showstoppers var de eleganta pelarborden "Thierry", givetvis i klara färger.
De stora mästarna hyllades
Cassinas kollektion iMaestri, med design från 1900-talets stora mästare, har i år funnits i 50 år och det firades med "Echoes, 50 years of iMaestri", en utställning som kurerades av Patricia Urquiola och Federica Sala. Utställningen, som hölls i ett modernt och industriellt utrymme i det historiska Cordusio-området i Milano, hedrade det förflutna samtidigt som highend-varumärket blickade in i framtiden och visade en prototyp av lampan “Galaxy”. En belysning som kommer att lanseras nästa år och som baseras på ritningar av Charles och Ray Eames.
Bortom Beetle
Gubis närvaro i Milano gick inte obemärkt förbi. Milanos Bagni Misteriosi togs över av det danska varumärket, som visade upp nya produktlanseringar med tidigare klassiker. Den separata utställningen ”TEN: Beyond the Beetle” hyllade stolen Beetle som ritades av duon GamFratesi för tio år sedan. Tio kreatörer tolkade stolen på nytt, bland annat skapade Adam Nathaniel Furman den rosa tronen med stativ av krusiduller och Simon Wick lät recyclade plagg utgöra objektet i sin helhet.
Life imitates art
Nina Yashars galleri Nilufar presenterar ofta de mest spännande namnen inom samlardesign. Sedan några år tillbaka har de även en andra utpost: Nilufar Depot, som ryms i en industrilokal strax utanför stadens centrum. I år togs huvudvåningen över av Objects of Common Interest med en utställning baserad på verk av resin. Glansigt, flytande och irridiscerande ytor som påminner om det dataanimerade, är med stor sannolikhet något som vi kommer få se mer av – så håll utkik.
Modeinjektionerna som imponerade
Imponerande många modemärken visade även detta år upp sig, med lanseringar av samarbeten med arkitekter och möbeldesigners. Modehus som tidigare varit på plats under Fuorisalones flagg var bland annat Loewe, Hermès, Prada och Louis Vuitton.
Ett efterlängtat samarbete var installationen som Bottega Veneta gjorde med den ikoniske arkitekten Gaetano Pesce, som bland annat är formgivaren av fåtöljen Serie Up 50 UP 5_6 som oftare känns igen under namnet “Big Mama”. Samt installationen av det italienska kvalitetsmodemärket Loro Piana, vars quiet luxury fått spridning på bred front i år, bland annat i och med tv-serien Succession.
Marnis första servis
Det Milanobaserade lyxmodehuset Marni, lanserade en fantasifull och sofistikerad serviskollektion med belgiska Serax. "Midnight Flowers" är en kollektion som består av 120 utsökta delar, inklusive handillustrerade porslinstallrikar, fat, koppar och tekannor. Den botaniskt inspirerade kollektionen är en manifestation av Marnis avantgardistiska inställning till konst och design och återspeglar varumärkets dynamiska väsen och lite udda men ändå sofistikerade stil.
Swedish Girls på Alcova
Sedan fem år tillbaka har kuratorerna Joseph Grima och Valentina Ciuffi lanserat utställningen Alcova, som tar plats i någon av Milanos förfallna byggnader. I år hölls utställningen vid slakteriet i Porta Vittoria och bjöd på utvalda designverk och ett och annat varumärke. I år ställde bland annat designduon Swedish Girls ut sitt hyllade system av sittmöbler.
Curation is the New Luxury
Efter tre års uppehåll var Milanos designvecka äntligen tillbaka och det med mer energi än tidigare. Över 300 000 besökare hade strömmat till Milano för att under dessa dagar bevittna årets designhändelse. Sammantaget dominerades Milano av grupputställningar och intressanta samarbeten, och mode och design fortsätter att influera varandra och skapa synergier.
Fler än 2 500 företag var på plats med lanseringar och presentationer, för att hitta godbitarna krävdes kunskap och ett uppmärksamt öga. För övrigt var kunskap ett av veckans teman, under flaggen Education is the New Luxury. Men det är först när kunnandet omsätts till intressanta urval av objekt, som design får finess – Curation is the New Luxury.
Liknande artiklar
Ikonisk designsamling fyller 50 år
Cassina började redan 1973 att välja ut och samla den moderna rörelsens mest betydelsefulla formgivare och ikoniska möbler under namnet Cassina iMaestri Collection. I fjol, 2023, fyllde Cassinas iMaestri Collection 50 år och firade det genom att utöka kollektionen med ikoniska formgivare som varit med och skapat designhistoria: Vico Magistretti, Gio Ponti, Carlo Scarpa och, under 2024, även Charles och Ray Eames.
2023-12-27
En komplett livsstil för det moderna hemmet
I drygt 50 år har Giovanni Ananzi tillsammans med sina kusiner Aldo och Alberto Spinelli drivit framgångssagan Poliform, en historia som egentligen tog sin början långt tidigare.
2021-09-28
Design icons – upptäck tidlösa soffor
En designikon ska inte bara vara en vacker möbel – den representerar även ett essentiellt kapitel i designhistorien. Soffor av olika varianter som är resultatet av banbrytande innovation och noggrant övervägda estetiska val. Genom studerandet av designikoner får vi en bra inblick i designers vision, men även en bredare förståelse för tidsperioden de skapades i. Bortsett från att vara historiska artefakter, är de också inspirationskällor för samtidens formgivare som för det tidlösa arvet vidare.
2024-03-22
110 år av designhistoria
Från moderna bilar och antika möbler till dansk era och Viva l’italia, Nordiska Galleriet har i snart 110 år varit landets mest självklara destination för exklusiv design.
2021-10-21