Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiration

Pontus Djanaieff “Happy to be here”

2020-12-02

Pontus Djanaieff “Happy to be here”

I Pontus Djanaieffs värld möter betraktaren smittande lekfullhet och glädje. En explosion av färg och form där högt och lågt krockar och skapar nya former. Approprierade bilder blandas i en kaotisk mix – intensivt, detaljrikt och humoristiskt. Djanaieff själv liknar sina verk vid nutida grottmålningar, födda ur ett behov av att illustrera den värld han ser runt sig.

Karaktärer från barndomens serietidningar, new age-symboler och samtida livsstilsmarkörer genererar nya länkar mellan tecken och bilder. I form av vägghängda reliefer, mattor, kuddar, kepsar, t-shirts, hoodies, broderade patches och konst på metervara tar vi del av konstnärens vision som flödar ut på Nordiska Galleriet. I Djanaieffs verk är enbart motiven lånade från massproduktionens sfär, allt annat är noga gjort för hand. 30 stycken piccolos är skapade genom plastavgjutningar av lerformar som sedan målats på baksidan. Varje piccolo är ett unikt verk inspirerat av flipperspel, kyrkoglas och neonskyltar. Den hantverksmässiga tekniken ger relieferna ett analogt uttryck som skapar en intressant spänning mellan motiv och utförande. Som Duchamps ready-made, fast tvärtom.

Editorial Splash 1 - Pontus Djanaieff “Happy to be here”

Collage och appropriering har använts flitigt genom konsthistorien allt sedan tidigt 1900-tal, men förknippas kanske främst med genrer som popkonst och postmodernism. I dagens uppkopplade värld utgör medium som Instagram och TikTok den ultimata fragmenteringen där bildernas oplanerade flöde ger upphov till oväntade möten och nya verkligheter. Genom att använda sig av existerande bilder sätts fokus på hur allt vi ser inom konsten har en historisk föregångare, skillnaden mellan kopia och original har tappat relevans. Som en populärkulturens arkeolog blottlägger Djanaieff multipla lager av bilder i vår samtids konsumtionskultur där motiv och medier glider sömlöst in i varandra. Med en heterogen ikonografi från reklam, mode och serietidningar är konstnärens kreativa utlopp alltid utfört med stor integritet. En reaktion mot det överflöd av bilder som vi bombarderas med dagligen, en kvantitet av visuella intryck av aldrig tidigare skådat slag. 

Editorial Splash 2 - Pontus Djanaieff “Happy to be here”

Pontus Djanaieff (1967-) är baserad i Stockholm och utbildad på Beckmans Designhögskola. Djanaieffs praktik rör sig mellan olika plattformar inom konst, design, interiör och underhållning. 

Utställningen visas på Nordiska Galleriet till 18 januari 2021.

Liknande artiklar

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Design icons – upptäck tidlösa soffor

En designikon ska inte bara vara en vacker möbel – den representerar även ett essentiellt kapitel i designhistorien. Soffor av olika varianter som är resultatet av banbrytande innovation och noggrant övervägda estetiska val. Genom studerandet av designikoner får vi en bra inblick i designers vision, men även en bredare förståelse för tidsperioden de skapades i. Bortsett från att vara historiska artefakter, är de också inspirationskällor för samtidens formgivare som för det tidlösa arvet vidare. 

Till artikeln

2024-03-22

De mjuka formernas revolution

De mjuka formernas revolution

Det är som om en revolution rullat in och tagit över våra hem. Samma rörelse har även drabbat de offentliga rummen och inte minst våra Instagramflöden. Revolutionen kommer i mjuka former, med kurviga konturer och det är som att alla raka linjer och skarpa hörn eliminerats till förmån för motsatsen. Formerna ackompanjeras av material som känns lika inbjudande som en mjuk och värmande päls under en kylig vinterdag eller en stickad mohairtröja mot naken hud.

Till artikeln

2021-05-17

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Där drömmar blir till verklighet eller vice versa. Helena Blomqvist (f. 1975) är fotografen och konstnären som med sin egenartade stil skapar bildberättelser som är fantasieggande samtidigt som de manar till eftertankar om verkligheten.

Till artikeln

2021-10-19

En designer och en designklassiker med försprång

En designer och en designklassiker med försprång

En designklassiker som upplever extra uppmärksamhet just nu är Ettore Sottsass Jr’s verk Ultrafragola - en spegel, en lampa och ett konststycke i ett som översatt till svenska blir Ultrajordgubbe. Unga designers inspireras av den i sina alster och med sin tidiga postmodernistiska form passar den perfekt i den rådande Memphishaussen, både i all-in miljöer och i mer stilrena interiörer.

Till artikeln

2021-06-01