Ultrafragola Mirror
Poltronova
Inspiration
2021-06-15
Modernismen dominerade i samhället under den första halvan av 1900-talet men skulle komma att ifrågasättas under den andra. Kritikerna kallade motreaktionen postmodernism och den utmanade de universella sanningarna, funktionalismen och den objektiva verkligheten.
Barcelona Chair designad av Ludwig Mies van der Rohe år 1929
Nästan all design vi lever med idag grundar sig i modernismen och framför allt i Bauhaus-skolans ideologi. Med start redan i slutet av 1800-talet började man i den västerländska kulturen ifrågasätta den religiösa tron och ojämlikheten i samhället. Kärnan i modernismen var att allt måste omprövas och med ny vetenskap och snabb teknikutveckling kunde man forma och förbättra omgivningen. Nya idéer inom bland annat arkitektur och konst växte fram.
Modernismen satte igång ordentligt först efter första världskriget i Europa och USA. Marknaderna växte och innovationerna avlösta varandra i en rasande fart.
LC4 Hairyskin designad av Le Corbusier, Pierre Jeanneret och Charlotte Perriand år 1928
I Tyskland startades Bauhaus-skolan 1919 av arkitekten Walter Gropius med idén om att använda konst och arkitektur för att bygga ett bättre samhälle. Rena geometriska former och balanserade kompositioner stod i fokus och de strävade efter att ”genom enheten mellan konstnärlig och hantverksmässig utbildning hitta tillbaka till ett enhetligt estetiskt kulturuttryck”. Skolan skulle använda dåtidens framstående arkitekter och konstnärer som lärare och rektorer. Bland annat var Ludwig Mies van der Rohe rektor från det sena 20-talet och myntade senare aforismen ”Less is More”. Med den nya teknologin kom massproduktionen igång och Bauhaus kunde spridas till alla samhällsklasser. Bauhaus stora inflytande ses som en föregångare till funktionalismen.
Efter andra världskriget var prisvärda bostäder viktiga och de framstående arkitekterna tog fram bostadsområden inom nya ramar som skulle komma att kallas funktionalismen. Arkitekturen skulle vara välproportionerlig och redovisande. Nya tekniker för att massproducera material, som betong, glas och stål, gav arkitekterna fantastiska möjligheter. Form skulle följa funktion och raka linjer var mest praktiska. All design skulle vara användarvänlig och möbeldesign kom att vara starkt influerad av arkitekturen. Den berömde arkitekten och den kanske främste teoretikern av modernismen, Le Corbusier, ses också som en av de största möbelformgivarna någonsin. Ludwig Mies van der Rohes berömda Barcelona Chair är ett bra exempel på en möbel inom modernismen ritad av en av de mest betydelsefulla arkitekterna genom tiderna.
Ultrafragola Mirror designad av Ettore Sottsass Jr. år 1970
Inom flera områden börjar modernismen sakta ifrågasättas. Författare och arkitekter ställer sig kritiska till den kollektivistiska ideologin. Under 70-talet spelar italienaren Alessandro Mendini en viktig roll inom utvecklingen av postmodernism och ”Radical Design”. Han ville komma ifrån funktionalismen och visa att design kunde vara mer komplex.
Om modernismen stod för enkelhet var postmodernismen mångfaldig. Där modernismen strävade efter ordning ville postmodernismen skapa kaos. Den senare ifrågasatte universella sanningar och förespråkade den individuella upplevelsen. Många formgivare hade tröttnat på de elitiska definitionerna av god smak och längtade efter en ’frihet från stil’.
Barcelona Chair designad av Ludwig Mies van der Rohe år 1929
Det dröjde dock ända till 80-talet ”the designer decade” innan postmodernismen slog igenom helt. 1980 träffas några kreatörer i Milano, bland annat Ettore Sottsass och Michele De Lucchi, och startar designgruppen Memphis. Gruppen ifrågasatte det likriktade och pretentiösa designklimatet och ville skapa debatt kring formgivning och dess industri och låta designers få uttrycka sig individuellt. Genom att tänka utanför boxen och testa gränserna för vad design kunde vara ritade de föremål som var missmatchade, multifärgade och hade bisarra mönster. De inspirerades av bland annat art déco, popkonst och geometriska former och produkterna var helt klart både galna och roliga.
LC2 Armchair designad av Le Corbusier, Pierre Jeanneret och Charlotte Perriand
Design skulle aldrig bli densamma efter Memphis debututställning. Till Salone del Mobile i Milano 1981 kom det så mycket folk att några av utställarna trodde att det skett en terroristattack. Memphis blev trendsättande inom både design och mode och industrin skulle hädanefter bli mer färgstark och personlig. Hajpen lade sig så småningom men den frihet som formgivare idag åtnjuter har de mycket att tacka de radikala kreatörerna bakom postmodernismen för.
Nu är Memphisgruppens design åter aktuell tack vare trendsättare inom olika områden som också tycker att ”Less is Bore”. Många Memphis-produkter tillverkas fortfarande och säljer som aldrig förr.
En designikon ska inte bara vara en vacker möbel – den representerar även ett essentiellt kapitel i designhistorien. Soffor av olika varianter som är resultatet av banbrytande innovation och noggrant övervägda estetiska val. Genom studerandet av designikoner får vi en bra inblick i designers vision, men även en bredare förståelse för tidsperioden de skapades i. Bortsett från att vara historiska artefakter, är de också inspirationskällor för samtidens formgivare som för det tidlösa arvet vidare.
2024-03-22
Det är som om en revolution rullat in och tagit över våra hem. Samma rörelse har även drabbat de offentliga rummen och inte minst våra Instagramflöden. Revolutionen kommer i mjuka former, med kurviga konturer och det är som att alla raka linjer och skarpa hörn eliminerats till förmån för motsatsen. Formerna ackompanjeras av material som känns lika inbjudande som en mjuk och värmande päls under en kylig vinterdag eller en stickad mohairtröja mot naken hud.
2021-05-17
Där drömmar blir till verklighet eller vice versa. Helena Blomqvist (f. 1975) är fotografen och konstnären som med sin egenartade stil skapar bildberättelser som är fantasieggande samtidigt som de manar till eftertankar om verkligheten.
2021-10-19
En designklassiker som upplever extra uppmärksamhet just nu är Ettore Sottsass Jr’s verk Ultrafragola - en spegel, en lampa och ett konststycke i ett som översatt till svenska blir Ultrajordgubbe. Unga designers inspireras av den i sina alster och med sin tidiga postmodernistiska form passar den perfekt i den rådande Memphishaussen, både i all-in miljöer och i mer stilrena interiörer.
2021-06-01