Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiration

Artificial chaos

2021-03-15

Artificial chaos

Aesops senaste butik inkorporerar ett fåtal materialval för att spegla sin omgivning — det intensiva, neonglimrande distriktet Shinjuku i Tokyo, vars trånga gränder inspirerade estetiken i filmen Blade Runner — men samtidigt erbjuda en oas mitt i den sprudlande stadsdelen. Här möter artificiellt och naturligt varandra i en kombination lika elegant som produkterna de framhäver.

Bara ett stenkast från världens mest trafikerade tågstation i Tokyo-stadsdelen Shinjuku ligger Aesops senaste butik, och bygger vidare på det koncept som under åren karaktäriserat alla fysiska Aesop-butiker: att omärkligt smälta samman med fasaden och den närliggande omgivningens atmosfär. Att bli en strömlinjeformad del av gatan, kvarteret, staden. Estetiskt tilltalande, väldesignade ytor som skapar en passande scen åt produkterna. Samtidigt blir Aesops yta en välbehövlig oas med sin generösa rymd, kontrasterad mot de trånga, folkrika gatorna i Shinjuku.

– Rent arkitektoniskt arbetar vi alltid utifrån kriteriet att använda oss av det som redan finns på plats, att försöka väva in oss själva i konstruktionen och kärnan av gatan, berättade Aesops grundare Dennis Paphitis för Dezeen. Vi vill inte framkalla känslan av att vi tränger oss på.

Editorial Splash 1 - Artificial chaos

För ändamålet har Aesop kontrakterat den Fukuoka-baserade arkitektbyrån Case-Real, som grundades 2000 och leds av designern Koichi Futatsumata. Man beskriver sin vision med Shinjuku-butiken som ”artificial chaos”, ett begrepp som anspelar på den intensiva atmosfären i de turisttunga kvarteren kring Shinjuku. Man målar upp bilden av Shinjuku som ”en djungel av byggnader, trånga gränder och glittrande neonskyltar. En nostalgisk 80-talsatmosfär, men samtidigt väldigt mänsklig.”

Case-Real ville inkorporera de naturliga kvaliteterna i Aesops produkter, och de sparsmakade materialvalen skapar känslan av att det naturliga möter det artificiella i en lika utstuderat utsökt butiksupplevelse som Aesops övriga etablissemang runt om i världen.

När London skulle få sin första Aesop-butik konsulterades den brittiska designern Ilse Crawford, som såg till att man lyfte det ursprungliga parkettgolvet, tog in antika möbler och restaurerade eldstäder. När Rom skulle få sin butik anlitades regissören Luca Guadagnino och dennes designfirma Studio Luca Guadagnino. Guadagnino och Aesops Europachef Thomas Buisson spatserade längs Roms gator för att hitta inspirationen till inredningen. Religiösa motiv och Pasolinis filmer vägde tungt in när den lilla butiken vid Piazza di San Lorenzo in Lucina växte fram.

Editorial Splash 2 - Artificial chaos

Det australiensiska hudvårdsmärket har blivit så pass synonymt med kvalitet, hållbarhet och god design att man bara genom att placera en av varumärkets produkter i ett badrum omedelbart kan höja känslan av välbehag, klass och stil. De bärnstensglimrande flaskorna, gjorda helt i återvinningsbart material, andas en säregen finess och exklusivitet som omvärlden omfamnat. Utöver Aesops omhuldade tvål Resurrection Aromatique Hand Wash erbjuder man bland annat Moroccan Neroli Post-Shave Lotion, Herbal Deodorant Roll-On och den omåttligt populära Post-Poo Drops.

Trots att Aesop grundades redan 1987 tog det ända in på 2010-talet innan en seriös expansion ägde rum. Man har idag 200 butiker världen över, och tillverkar en av världens mest igenkännbara hudvårdsprodukter, och inte alls utan anledning. Deras helt och hållet veganska unisex-produkter är inte bara ljuvliga att vila ögonen på — Aesop tummar aldrig på kvaliteten på sina ingredienser. Man sätter stort värde och stolthet i kombinationen av naturliga och artificiella ingredienser, utifrån sina krav på säkerhet och just kvalitet.

– Vi har alltid hållit fast vid vår självständiga, holistiska approach med hjälp av rigorös vetenskap, eftertänksam och ansvarsfull paketering, samt intelligent design. Allt detta för att kunna leverera produkter som inte bara är väldigt effektiva utan också väldigt njutbara att använda, berättade Aesops CCO Suzanne Santos i en intervju med CNN. Fokus har legat på innehållet i flaskorna, snarare än överdrivet genomtänkta presentationer, stöd från celebriteter eller oärliga löften. Oavsett kundens ålder eller kön vill vi optimera hudens hälsa.

Editorial Splash 3 - Artificial chaos

Produkter i inlägget

Liknande artiklar

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Design icons – upptäck tidlösa soffor

En designikon ska inte bara vara en vacker möbel – den representerar även ett essentiellt kapitel i designhistorien. Soffor av olika varianter som är resultatet av banbrytande innovation och noggrant övervägda estetiska val. Genom studerandet av designikoner får vi en bra inblick i designers vision, men även en bredare förståelse för tidsperioden de skapades i. Bortsett från att vara historiska artefakter, är de också inspirationskällor för samtidens formgivare som för det tidlösa arvet vidare. 

Till artikeln

2024-03-22

De mjuka formernas revolution

De mjuka formernas revolution

Det är som om en revolution rullat in och tagit över våra hem. Samma rörelse har även drabbat de offentliga rummen och inte minst våra Instagramflöden. Revolutionen kommer i mjuka former, med kurviga konturer och det är som att alla raka linjer och skarpa hörn eliminerats till förmån för motsatsen. Formerna ackompanjeras av material som känns lika inbjudande som en mjuk och värmande päls under en kylig vinterdag eller en stickad mohairtröja mot naken hud.

Till artikeln

2021-05-17

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Där drömmar blir till verklighet eller vice versa. Helena Blomqvist (f. 1975) är fotografen och konstnären som med sin egenartade stil skapar bildberättelser som är fantasieggande samtidigt som de manar till eftertankar om verkligheten.

Till artikeln

2021-10-19

En designer och en designklassiker med försprång

En designer och en designklassiker med försprång

En designklassiker som upplever extra uppmärksamhet just nu är Ettore Sottsass Jr’s verk Ultrafragola - en spegel, en lampa och ett konststycke i ett som översatt till svenska blir Ultrajordgubbe. Unga designers inspireras av den i sina alster och med sin tidiga postmodernistiska form passar den perfekt i den rådande Memphishaussen, både i all-in miljöer och i mer stilrena interiörer.

Till artikeln

2021-06-01