Vanliga frågor och svar
Här kan du hitta svar på våra vanligaste frågor. Om du inte hittar svar på din fråga här är du självklart välkommen att kontakta oss.
Betalning & Faktura
-
Din faktura skickas till den e-postadress du angav vid beställningen i samband med att din order lämnar vårt lager. Notera att det kan hamna i skräpposten.
Du kan alltid se, hantera och betala din faktura direkt på www.klarna.se
-
När du beställer från oss kan du välja att betala med kort (VISA/Mastercard/American Express) samt faktura (14 dagar), delbetalning eller direktbetalning via Klarna. Vi använder Klarnas betalningslösningar. Har du frågor om en faktura eller betalningsvillkor hänvisar vi till www.klarna.se.
Frakt & Leverans
-
Vid beställningstillfället har du fått en indikativ leveranstid. Observera att många av våra leverantörer håller stängt under sommaren vilket kan leda till längre leveranstider för beställningsvaror. För att få senaste status på din order kan du logga in på ’Mina sidor’ eller kontakta vårt Service Team på help@nordiskagalleriet.se
-
Lagervaror
För lagervaror har vi normalt en leveranstid på 2-4 arbetsdagar. Vänligen notera att vi har ett högt tryck under kampanjer och säsonger så som jul vilket kan påverka din leveranstid. Den aktuella leveranstiden vid ordertillfället framgår i din orderbekräftelse.Beställningsvaror
Varor som definieras som ’beställningsvara’ i vårt sortiment innebär att de tillverkas just för dig utifrån dina önskemål och specifikationer. Leveranstiden för beställningsvaror är preliminär och dessa varor är undantag från returrätten i enlighet med distansavtalslagen. Leveranstiden kan skilja mellan olika varumärken, säsonger och leveranssätt. Särskilt sommar och jul kan komma att påverka produktionen då vissa fabriker håller stängt i perioder. Vi reserverar oss för eventuella förseningar i produktion från leverantörer som vi inte kan råda över men vi kommer alltid att göra allt vi kan för att du som kund skall få dina varor inom den tidsperiod vi angivit vid köptillfället.Vi kommunicerar ungefärliga leveranstider, det innebär att leveransen kan komma snabbare men även ta längre tid än uppskattat. När din order är lagd och bekräftad av leverantören kommer du att bli kontaktad av vår orderavdelning med en mer specifik uppskattning av leveranstiden för just din order baserad på aktuell produktion.
-
Vi erbjuder fri frakt vid köp över 1 000 kr inom Sverige. För köp under 1 000 kr tillkommer en fraktkostnad som visas i kassan.
Vid leverans utanför Sverige tillkommer fraktkostnader samt eventuella kostnader för införsel och tullavgifter. Dessa betalas alltid av dig som kund.
-
De fraktalternativ som erbjuds beror på hur skrymmande din order är samt var i Sverige du befinner dig. För dig som befinner dig i Stockholm eller Göteborg med omnejd kan vi erbjuda leverans med vår egen personal. Då kan du få hjälp med inbärning, enklare montering och bli av med emballaget.
Postnord
Paketet skickas som postpaket eller varubrev beroende på paketets vikt, storlek och innehåll.Airmee
Paketet levereras till trottoarkant eller tomtgräns med bud. Leveranser sker kvällstid mellan kl. 17– 22. Du bekräftar själv dag via en länk som skickas ut på sms när beställningen lämnar vårt lager.Nordiska Galleriet Delivery Plus
Bor du i Stockholm eller Göteborg med omnejd kan du välja att få din beställning levererad av våra egna chaufförer. Du kan då mot en kostnad om 990 kr få hjälp med inbärning, enklare montering och bortforsling av emballage.
-
Vid leverans utanför Sverige tillkommer fraktkostnader samt eventuella kostnader för införsel och tullavgifter. Dessa betalas alltid av dig som kund. Kontakta oss så hjälper vi dig med beställningen.
-
För att du ska få din order så fort som möjligt så behandlas din beställning kort efter att den blivit lagd. I din orderbekräftelse framgår det hur lång leveranstiden är vid ordertillfället.
När din order lämnar vårt lager får du ett mail med leveransbesked skickad till din e-postadress. Därefter hanteras leveransen av det fraktbolag du valt vid köptillfället.
-
Bor du i Stockholm eller Göteborg med omnejd kan du välja att få din beställning levererad av våra egna chaufförer med Nordiska Galleriet Delivery Plus. Du kan då mot en kostnad om 990 kr få hjälp med inbärning, enklare montering och bortforsling av emballage.
-
Hos Postnord ligger ditt paket normalt kvar hos ombud/terminalen i 14 dagar efter det har ankommit. Har du istället valt Airmee kommer de försöka leverera paketet vid tre tillfällen. Därefter skickas försändelsen i retur till oss. Vänligen notera att vi då kommer debitera dig en avgift om 200 kr för ej uthämtat paket som speditören i sin tur debiterar oss som e-handlare.
-
Postnord
När din order skickas från vårt lager får du ett leveransbesked via e-post tillsammans med en spårningslänk. Därefter blir du aviserad via SMS när ditt paket finns att hämta ut eller när du kan förvänta dig en hemleverans.
Airmee
När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse via e-post från oss och därefter spårningslänk via sms från Airmee.
Kontakta vårt Service Team om du inte hört från speditören inom ett par dagar efter att försändelsen blivit skickad från vårt lager.
-
Vi utgår alltid ifrån samlade leveranser, men om du önskar få din leverans uppdelad baserat på vad som finns i lager vid beställning går det bra att kontakta vårt Service Team.
Retur & Reklamation
-
Vänligen kontakta vårt Service Team om du vill utnyttja ångerrätten så skickar vi en retursedel till dig.
Varan ska skickas tillbaka i oförändrat skick och i oskadad originalförpackning helt i nyskick. Eventuella fraktkostnader och expiditionsavgifter för returförsändelsen står du själv för.
-
Ja, i enlighet med lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit dina varor. Men vi har valt att förlänga fristen till 30 dagar. Varan ska då skickas tillbaka i oförändrat skick och i oskadad originalförpackning helt i nyskick.
Undantaget från ångerrätten är specialbeställda prodoukter som vi ej lagerhåller och som har tillverkats utifrån dina speciella önskemål. Läs mer om undantag från ångerrätten i våra köpvillkor.
-
Om du fått hem en vara som visar sig vara defekt eller felaktig, vänligen kontakta reklamationsavdelningen på help@nordiskagalleriet.se så återkopplar vi till dig.
Vänligen notera att naturmaterial (som t.ex. sten, trä, läder, metall) har naturliga variationer i utseendet. Detta räknas inte som en defekt och utgör i sig själv inte en giltig anledning för reklamation. Läs mer här.
-
Ditt paket ligger normalt i 14 dagar hos postombudet innan det skickas tillbaka till vårt lager. Vid outlöst paket som kommer i retur till oss kommer du att debiteras en avgift på 200 kr som dras direkt från det återbetalade beloppet.
Om din vara inte omfattas av ångerrätten och ej godkänts för retur av oss så kommer vi att kontakta dig för nytt leveransförsök.
-
Återbetalning utförs senast inom 14 dagar efter att vi mottagit och godkänt returen. När du fått en bekräftelse på att din retur har blivit hanterad så kommer du att bli återbetald. Det görs alltid till samma betaltjänst som användes vid köptillfället.
Produkter & Priser
-
Vårt sortiment online är större än vad som finns i våra butiker. Kontakta oss för att se om varan finns i butik.
-
Vi kommer göra vårt bästa för att kunna tillgodose dina önskemål, skicka gärna följande information till help@nordiskagalleriet.se och döp mailet till "reservdelar".
Kvitto
Varumärke
Produktnamn
Modellbeteckning (gärna bild på produkt)
Ungefärligt inköpsdatum samt inköpsställe.
-
Ofta finns många möbler i fler utföranden än de vi visar på hemsidan. Men för att göra ditt val enklare har vi handplockat ett urval av våra designfavoriter. Om du saknar något ser vi till att hjälpa dig att hitta det du söker. Kontakta vårt Service Team så hjälper vi dig.
-
Kontakta vårt Service Team via e-post eller telefon så hjälper en Claims Agent dig.
-
Alla varor vi säljer omfattas av garanti som ställs ut från tillverkaren. Garantitiden skiljer sig mellan olika produkter och varumärken men är alltid minst 3 år.
Kontakta vårt Service Team om du har frågor gällande garantin på en specifik vara.
-
Original innebär att varan är tillverkad i varumärkets licenserade fabrik utifrån designerns vision och skisser. Varenda detalj är noga övervägd och tillför något till helheten. Materialen som används är av högsta kvalitet och har valts ut för sina särskilda egenskaper och uttryck. Det gedigna hantverket som ligger bakom varje exemplar gör att din möbel håller i många år.
Tyvärr finns det flertalet mer eller mindre lyckade kopior som cirkulerar på marknaden och det kan vara klurigt att skilja på vad som är äkta och inte. Vissa kopior säljs till och med till samma priser som originalen och är mycket skickligt gjorda vilket kan lura även ett tränat öga. Det kan vara en skruv som skiljer, en ram som är böjd lite annorlunda eller en stämpel som saknas. I regel är en kopierad vara billigare och har sämre kvalitet. En bra riktlinje att gå efter är att om något verkar för bra för att vara sant så är det oftast det!
En designmöbel kommer ofta med ett serienummer, ibland är detta instansat i ramen tillsammans med varumärkets logga och/eller designerns signatur, ibland finns det i den medföljande dokumentationen. Det skiljer sig mellan olika varumärken, därför rekommenderar vi att du som köpare hör av dig direkt till varumärket och försäkrar dig om att en butik är en auktoriserad återförsäljare innan du handlar. Vi är auktoriserad återförsäljare för samtliga av våra varumärken.
Om du behöver hjälp med att avgöra om en möbel är ett original, hör av dig till oss så hjälper vi gärna till.
-
En lagervara är en vara som finns på vårt centrallager i Jordbro, Stockholm. En lagervara skickas så fort som möjligt.
-
Ja, vi är auktoriserade återförsäljare av alla varumärken vi säjer. Mer om vad det innebär kan du läsa här.
Beställning
-
Om du vill ändra eller avbryta din order vänligen kontakta oss så fort som möjligt. Om lagret hunnit hantera din order är det tyvärr inte möjligt att annullera den. Då får du genomföra en retur när du mottagit leveransen.
Vi hanterar returer löpande efter att de anlänt till vårt lager. Återbetalning utförs senast inom 14 dagar efter att vi mottagit och godkänt returen. När du fått en bekräftelse på att din retur har blivit hanterad så kommer du att bli återbetald till den betaltjänst som användes vid köptillfället.
Observera att beställningsvaror, specialbeställda varor just för dig, är undantagna ångerrätten och kan ej returneras. Läs mer om det i våra särskilda köpvillkor här.