Köpvillkor butik
LIGHTS ON (25/10 - 16/11) -Klicka HärKlicka Här
Prisgaranti Fri frakt över 500 kr100% original
Support

KöpvillkorVillkor vid köp i butik

När du handlar hos oss på Nordiska Galleriet godkänner du våra köpvillkor. Du som kund är givetvis det viktigaste vi har och vi vill därför göra våra villkor så förmånliga för dig som möjligt. Exempelvis tillämpar vi prisgaranti på hela svårt sortiment samt erbjuder fri frakt till trottoarkant vid alla specialbeställningar över 500 kr inom Sverige. I följande avsnitt får du information om vilka regler som gäller när du som konsument handlar i vår fysiska butik.

Allmänna villkor

Dessa köpvillkor tillämpas när du som kund handlar i vår fysiska butik. För att kunna handla behöver du acceptera dessa köpvillkor och samtycka till att Nordiska Galleriet får behandla och spara dina personuppgifter. Genom att genomföra köpet godkänner du våra köpvillkor.

Bolagsinformation

Nordiska Galleriet AB
Nybrogatan 11
114 39 Stockholm
Organisationsnummer: 556032-3189

Avtal om köp

Avtal om köp träffas mellan dig som kund (konsument) och Nordiska Galleriet AB (näringsidkare) när du genomfört ett köp och du fått ditt kassakvitto eller en orderbekräftelse är skickad till den angivna mailadressen. Orderbekräftelsen betyder att vi godkänt köpet och att ett bindande avtal om köp har upprättats. En genomförd beställning är förenad med betalningsskyldighet.

Dina rättigheter

För att tillvarata dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) och EU-direktivet (EU) 2016/679 samt den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) på samtliga köp på samtliga köp hos oss på Nordiska Galleriet. Vid en eventuell tvist mellan Nordiska Galleriet och dig som kund följs Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

Priser

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive svensk moms för privatpersoner. Momssatsen kan variera mellan olika varugrupper men brukar i regel vara 25 %.

Reservationer

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i pris- och produktinformation eller i övrigt. Vi förbehåller oss rätten att löpande ändra information och priser på samtliga varor i vårt sortiment och att i efterhand korrigera felaktig prissättning utan föregående avisering. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår hemsida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga beställningar. Samtliga kampanjer gäller så långt lagret räcker om inte annat är specificerat i beskrivningen.

Provbitar och bilder kan inte garantera att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Färgåtergivningen kan skilja sig mellan bild och verklighet och för varuprover så kan endast provet vara indikativt. Provbitar av naturmaterial och särskilt sten med marmorering kan skilja mer eller mindre mellan olika materialbitar.


Prisgaranti

Prisgarantin innebär att vi matchar priset om du skulle hitta samma vara till billigare pris hos en annan återförsäljare. Prisgarantin omfattar samtliga återförsäljare i Skandinavien.

En förutsättning är att varan skall vara äkta, ny, inte ingå i en tillfällig kampanj samt att giltigt underlag finns. Vi behöver kunna verifiera att varan har exakt samma utförande, material och storlek. Den måste säljas genom en auktoriserad återförsäljare. Tänk på att priset inkluderar likvärdigt fraktalternativ.

Ett giltigt underlag är en aktuell offert eller direktlänk till en annan återförsäljare där det lägre priset tydligt framgår. Ett inklippt mail gäller inte, i så fall behöver originalmailet vidarebefordras.

Du kan åberopa prisgarantin genom att prata med någon av våra säljare i butik eller kontakta kundtjänst på mail: help@nordiskagalleriet.com eller telefon: 08 – 442 83 60.

Tänk på att åberopa prisgarantin innan du genomför din beställning. Prisgarantin gäller ej på redan lagd order.


Betalning

I vår fysiska butik kan du betala med kort (Visa/Mastercard/American Express), via Bankgiro nr. 165-5190, samt genom Klarna faktura (14 dagar) eller delbetalning. Vid betalning genom Klarna hänvisas till deras köpvillkor som du hittar på www.klarna.com/se/kundservice.

När du betalar in till vårt Bankgiro skall ordernummer anges som referensnummer.

Vänligen notera att vi är en kontantfri butik.


Handpenning och förskottsbetalning

När du lägger en order på en beställningsvara som vi inte lagerför är det en specialbeställning. På beställningar över 10.000 kr tillämpas erlagd handpenning om 50 % av totala ordervärdet innan vi aktiverar ordern och beställer dina varor från leverantören. På specialbeställningar under 10.000 kr tillämpas förskottsbetalning.

Genom att betala handpenningen/förskottsbetala godkänner du våra köpvillkor och samtycker till att namn och person- eller organisationsnummer samt kontaktuppgifter (telefonnummer och mailadress) registreras i vårt kundregister.

En orderbekräftelse skickas till dig av din säljare per mail. Orderbekräftelsen är ditt köpbevis och kan komma att behöva visas upp vid leverans av dina varor eller vid en eventuell reklamation.

Slutbetalning av ordern skall ske innan leverans, det går givetvis bra att betala in det fulla beloppet på en gång. Betalningen kan göras antingen i vår fysiska butik eller till vårt Bankgiro med nummer 165-5190. Ange ditt ordernummer som referensnummer på betalningen.

Leveranstider

Många av våra varor specialbeställs och tillverkas på beställning, därför kan vi vid ordertillfället endast ge en uppskattad leveranstid på beställningsvaror. Leveranstiden kan skilja mellan olika varumärken, säsonger och leveranssätt. Särskilt sommar och jul kan komma att påverka produktionen då vissa fabriker håller stängt i perioder. Vi kommunicerar ungefärliga leveranstider, det innebär att leverans kan komma snabbare men även kan ta längre tid än uppskattat.

När din order är lagd och bekräftad av leverantören kommer du att bli kontaktad av vår Sales Support med en mer aktuell uppskattning av leveranstiden för just din order. För varor som tillverkas på beställning kan leveranstiden komma att justeras till både kortare eller längre.

Vi reserverar oss för eventuella förseningar i produktion från leverantörer som vi inte kan råda över men vi kommer alltid att göra allt vi kan för att du som kund skall få dina varor inom den tidsperiod vi angivit.


Öppet köp och bytesrätt

En lagervara som är köpt i vår fysiska butik omfattas av öppet köp och bytesrätt. Du som kund har öppet köp i 7 dagar från köptillfället. Bytesrätt gäller i 30 dagar mot tillgodokvitto. Önskar du nyttja öppet köp eller bytesrätt behöver du komma in till butiken med varan och kvittot.

För att öppet köp eller bytesrätt ska gälla ska varan lämnas tillbaka i oförändrat nyskick samt i oskadad originalförpackning tillsammans med emballaget den kom i. Varan får ej ha använts men du får undersöka varan för att fastställa dess funktion och egenskaper. I de fall varan är förseglad ska den vara obruten och varan får ej ha monterats.

Vi förbehåller oss rätten att vänta med återbetalning till dess att vi mottagit varan eller att du visat att varan är skickad tillbaka till oss. Vid nyttjat öppet köp återbetalar vi samma belopp som du som kund betalat till samma konto/kort som pengarna drogs från om ej annat är överenskommet.

Om det skulle visa sig när vi fått tillbaka varan att den minskat i värde på grund av att du använt den eller hanterat den i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion har vi rätt att göra avdrag för detta på återbetalningsbeloppet.


Undantag från öppet köp och bytesrätt

Undantag från öppet köp och bytesrätt är om din vara är en beställningsvara som vi inte lagerhåller, det vill säga att den är specialbeställd särskild just för dig och/eller producerad enligt dina specifika önskemål. Om din vara är definierad som "beställningsvara" innebär det per definition att den specialbeställs och produceras efter just din beställning. Samtliga artiklar som benämns "beställningsvara", dvs att den inte finns i lager, omfattas således ej av öppet köp eller bytesrätt.

Köp av visningsexemplar eller outletvaror omfattas ej av öppet köp eller bytesrätt.

Om du har frågor angående öppet köp eller bytesrätt är du alltid välkommen att fråga någon av säljarna i butiken eller kontakta kundtjänst. Du kan nå oss på mail: help@nordiskagalleriet.com eller telefon: 08 – 442 83 60.


Tillgodokvitto och presentkort

Då du som kund önskar nyttja bytesrätt av felfri vara inom 30 dagar lämnas ett tillgodokvitto. Detta tillgodokvitto kan användas som betalmedel vid köp av annan vara i Nordiska Galleriets fysiska butik. Tillgodokvittot kan ej lösas in mot pengar. Giltighetstiden står angiven på tillgodokvittot.

Nordiska Galleriets Presentkort som handlats i fysisk butik kan användas som betalningsmedel i den butik som presentkortet inhandlats i och kan ej lösas in mot pengar. Giltighetstiden står angiven på presentkortet.


Frakt & leverans

De fraktsätt som erbjuds varierar beroende på hur stor (skrymmande) din order är samt var i Sverige du befinner dig.


Inom Stockholm gäller följande:

Vid större leveranser samt skrymmande möbelbeställningar, t.ex. större soffor, bord och liknande levererar vi med vår samarbetspartner Inreco eller med egen bil. Så fort dina varor har anlänt till vårt lager och är redo att utlevereras blir du kontaktad av oss för att boka tid för leverans. Varorna levereras fraktfritt till tomtgräns/trottoarkant (ej inbärning) vid specialbeställningar över 500 kr.

Vill du ha hjälp med inbärning, avemballering och bortforsling av emballage kan det läggas till mot en kostnad av 900 kr ink. moms. Vi kan även erbjuda tjänsten montering mot en kostnad, meddela din säljare eller kundtjänst att du önskar få hjälp med detta så återkommer vi med prisuppgifter.

Inbärning och montering rekommenderas särskilt vid leverans av möbler där en skiva i sten eller glas ska hanteras då dessa skivor är ömtåliga och lätt kan skadas vid felhantering. Nordiska Galleriet kommer ej att ersätta kunden för skador till följd av att kunden själv hanterat varan fel.

Leveranser kan komma att skickas till DHL Service Point. Du kan även välja att hämta varan i vår fysiska butik eller direkt på vårt lager.


För resten av Sverige gäller följande:

Hemleverans sker med vår samarbetspartner DHL som levererar på vardagar under dagtid. Så fort dina varor är slutbetalda och redo att levereras skickar vi dem från oss. Du kommer att bli kontaktad av speditören för att boka in hemleveransen. Varorna levereras fraktfritt till tomtgräns/trottoarkant (ej inbärning) vid specialbeställningar över 500 kr.

Paket kan även skickas till ditt närmsta DHL Service Point.

För leverans utanför Sverige gäller följande:

Inom EU - Vi kan leverera till alla länder inom EU. Frakt tillkommer beroende på land och betalas av dig som kund. Kontakta oss för ytterligare information och beställning.

Resten av världen – Vi gör vårt yttersta för att kunna tillgodose dina önskemål om leverans utanför EU. Kontakta oss för ytterligare information och beställning.

Vid leverans utanför Sverige tillkommer fraktkostnader samt eventuella kostnader för införsel och tullavgifter. Dessa betalas alltid av dig som kund.

Outlöst paket och mottagande av leverans

Du som kund ansvarar för att det finns en mottagare som kan kvittera leveransen vid det överenskomna leveranstillfället. Om du ej finns på plats för att ta emot leveransen medför det kostnader för Nordiska Galleriet som vi förbehåller oss rätten att debitera dig för. Exempelvis om du som kund inte hämtat ut din försändelse från utlämningsstället trots påminnelser, inte varit tillgänglig för att ta emot leveransen eller kunnat nås på angivet telefonnummer, lämnat felaktiga uppgifter av namn, adress eller kontaktuppgifter, eller om du vägrat ta emot leveransen.

Ditt paket ligger normalt i 14 dagar hos postombudet innan det skickas tillbaka till vårt lager. Vid outlöst paket kommer du att debiteras en avgift på 200 kr.


Transportskada

Vi ansvarar för skador som uppkommit vid transporten eller leveransen när vi skickar beställningen till dig som kund. När du tar emot din leverans åligger det dig som kund att undersöka om paketet är skadat innan du signerar leveranssedeln. Kontrollera alltid din försändelse noga direkt vid leveranstillfället. Inspektera yttre och inre emballage och kartonger eller annan förpackning som varorna kom i. Om paketet är skadat ska detta noteras direkt på leveranssedeln.

Dokumentera skadan i bild och text och maila till vår kundtjänst på help@nordiskagalleriet.com inom 24 timmar från mottagandet av varan. Detta hjälper oss att hantera ditt ärende snabbare.

Behåll originalemballaget som varan kom i. Produkten får ej användas.


Reklamation

I enlighet med konsumentköplagen (1990:932) har du som kund reklamationsätt av fabrikationsfel inom 3 år från det att du mottog varan. Reklamationsrätten gäller ursprungliga fel, ej fel som uppkommit till följd av vårdslös hantering, handhavandefel, slitage eller att skötselråd ej följts.

Kontakta oss för att reklamera en vara eller kom in i butiken. För att underlätta handläggningen av ditt ärende ber vi dig skicka kvitto/ordernummer, ditt namn samt kontaktuppgifter, vilken artikel det gäller, bild samt en kort beskrivning av felet till mail: help@nordiskagalleriet.com.


Naturmaterial

Många av varorna vi säljer är tillverkade av naturmaterial såsom sten, trä, läder, metall med mera. Naturmaterial varierar ofta i utseende, storlek och struktur från vara till vara vilket är helt naturligt. Detta innefattar bland annat kvistar, ådring, färgvariationer, strukturskillnader, marmorering, kalkspat, sandgropar, märken och ärr i naturläder etcetera. Dessa naturliga variationer är egenskaper som formgivaren ofta ämnat bibehålla eller på annat sätt förhöja som en del av designen och utgör ej giltig orsak till reklamation.

För att naturmaterial ska bibehålla god kvalitet över tid skall de skötselråd som vi tillhandahåller vid köp och på hemsidan följas. Vid skador och slitage till följd av att dessa råd inte har följts förbehåller sig Nordiska Galleriet rätten att neka en reklamation.


Provbitar

Provbitar och bilder kan inte garantera att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Färgåtergivningen kan skilja sig mellan bild och verklighet och för varuprover så kan endast provet vara indikativt. Provbitar av naturmaterial och särskilt sten med marmorering kan skilja mer eller mindre mellan olika materialbitar.


Avbryta ett köp av beställningsvara

Om du önskar avbryta ett redan genomfört köp av en beställningsvara hjälper vi dig naturligtvis att avbryta ditt köp i den mån vi kan. Detta bör ske inom 24 timmar från beställningstillfället för att säkerställa att vi inte hunnit vidarebefordra din specialbeställning till leverantör. Det kan i vissa undantagsfall vara möjligt att avbryta sitt köp även efter 24 timmar men då endast under förutsättning att vi i vår tur kan avbryta köpet hos leverantör, vilket det inte finns några garantier för.

Vi garanterar inte leveranstider utan förmedlar endast leverantörens ungefärliga leveranstider. Leveranstider varierar och baseras på hur mycket en leverantör har att göra i sin fabrik vid varje given tidpunkt. Det faktum att leveransen tagit längre tid än uppskattat är i regel inte en godtagbar anledning att avbryta ett köp.


Force Majeure

Vi kommer alltid att göra allt som står i vår makt för att du som kund ska få din vara levererad. Men Nordiska Galleriet kan ej ta ansvar för förseningar till följd av extraordinära händelser eller omständigheter som ligger utom vår kontroll och som vi inte rimligen kunnat förutse eller övervinna utan ekonomiska förluster. Detta innefattas bland annat av naturkatastrof, strejk, krig, upplopp, blockad, ingrepp av offentlig myndighet, eldsvåda, explosion, bojkott samt andra force majeure-liknande omständigheter som påverkar förseningar hos leverantörer och/eller leverans.


Integritetspolicy - GDPR

Vi på Nordiska Galleriet vill att du som kund ska kunna känna dig trygg med att vi behandlar dina personuppgifter med största försiktighet och respekt. Vi värdesätter skyddet av personuppgifter och följer tillämplig personuppgiftslagstiftning (EU) 2016/279 samt den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR).

Nordiska Galleriet AB, Nybrogatan 11, 114 39 Stockholm, organisationsnummer: 556032-3189 ansvarar för hanteringen av dina personuppgifter när du handlar i vår fysiska butik eller på vår hemsida www.nordiskagalleriet.se.

Vi förbehåller oss rätten att närsomhelst uppdatera vår integritetspolicy.


Personuppgifter

Personuppgifter är information som särskiljer en identifierad eller identifierbar fysisk person. Det kan exempelvis vara namn, personnummer, adress, telefonnummer, mail, IP-adress, webbläsarinställningar eller foton. Genom att handla på vår hemsida eller i vår fysiska butik samtycker du till att vi hanterar och sparar dina personuppgifter.

Du har närsomhelst rätt att begära ett utdrag på vilka personuppgifter vi sparat om dig. Du kan göra detta kostnadsfritt en gång om året genom att skriftligen begära ett registerutdrag till vår kundtjänst på mail: help@nordiskagalleriet.com.

Du har även rätt att närsomhelst kräva att vi rättar felaktig information eller raderar dina personuppgifter.


Syftet med lagring personuppgifter

När du handlar i vår fysiska butik eller på www.nordiskagalleriet.se så samlar vi in personuppgifter för att kunna fullgöra vår del av avtalet och leverera varor till dig som kund. Vi behöver även spara dessa uppgifter för att kunna hantera eventuella reklamationer, betalningar eller legala krav.

Vi samlar in användarstatistik för vår hemsida i syfte att utveckla och förbättra köpupplevelsen online samt hemsidans funktioner och innehåll.


Vilka personuppgifter samlas in

För att vi ska kunna processa och leverera din beställning behöver vi samla in uppgifter såsom namn, adress, mail och telefonnummer. Om du önskar betala med faktura eller delbetala genom Klarna kan vi även komma att behöva samla in ditt personnummer.

När du besöker www.nordiskagalleriet.se samlar vi in statistik såsom antal användare och hur hemsidan används genom webbläsarinställningar, IP-adress och operativsystem.


Kommunikation

Vi kan komma att kontakta dig på din angivna mail eller telefonnummer för att skicka information som rör din beställning eller reklamation. Vi kan även komma att kontakta dig för erbjudanden, nyhetsbrev, eller annan marknadsföring. Du kan även närsomhelst återkalla samtycke till att vi skickar dig marknadsföring, nyhetsbrev, erbjudanden etc.


Delning av dina uppgifter

Vi kommer inte att överföra eller sälja dina personuppgifter till tredje part, undantaget är betrodda leverantörer som hjälper oss att driva hemsidan och verksamheten samt levererar dina varor. De följer biträdesavtal vilket reglerar skydd och användning av personuppgifter.

Undantaget är även om vi måste göra det för att följa svensk lag eller skydda vår eller annans egendom, rättigheter eller säkerhet.

Användarstatistik som samlas in från hemsidan och är anonymiserad kan komma att lämnas till tredje part för statistik, marknadsföring eller annat.

Om dina uppgifter kommer att delas med annan part än vad som anges i denna integritetspolicy skall vi informera dig om detta i samband med att du lämnar uppgifterna och du ger oss ditt samtycke.


Hur länge sparar vi dina uppgifter

Vi sparar dina personuppgifter så länge det är relevant för syftet som de samlades in för. Vi betraktar dig som aktiv kund i 48 månader från och med ditt senaste köptillfälle, därefter lagrar vi endast den informationen vi behöver i enlighet med lagstadgade krav. Exempelvis för skatt och bokföring.


Återkalla lagring av dina uppgifter

Du kan närsomhelst ta del av dina sparade uppgifter, ändra dem eller återkalla samtycke till att vi lagrar dina personuppgifter och kräva att vi raderar dem. Du kan även närsomhelst återkalla samtycke till att vi skickar dig marknadsföring, nyhetsbrev, erbjudanden etc.

Kontakta vår kundtjänst om du har några frågor kring dina lagrade personuppgifter eller önskar återkalla samtycke till lagring av dem så hjälper vi dig. Du når oss på mail: help@nordiskagalleriet.com eller telefon: 08 – 442 83 60.


Cookies

På www.nordiskagalleriet.se använder vi cookies. Enligt lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) är vi skyldiga att informera alla som besöker vår hemsida om detta. Du som besöker vår hemsida ska även lämna ditt samtycke till att cookies används.

En cookie är en liten textfil som lagras lokalt på din enhet (exempelvis dator, surfplatta eller mobil) via din webbläsare.


Det finns två sorters cookies:

1. En sessionscookie lagras tillfälligt på din enhet under tiden du surfar på vår hemsida. Denna försvinner när webbläsaren stängs ned.

2. En varaktig cookie lagras på din enhet tills du själv tar bort den.

Cookies kan bland annat ge information om ditt användarnamn hos oss samt om du är en ny eller återkommande besökare till hemsidan. Cookies hjälper således till att förbättra användarupplevelsen och möjliggör flera av hemsidans funktioner. Om du inte accepterar användandet av cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares säkerhetsinställningar. Du kommer då att få en begränsad tillgång till e-handelns funktioner och kan inte lägga varor i kundkorgen bland annat.

Genom att använda vår hemsida www.nordiskagalleriet.se samtycker du till användningen av cookies.

Kontakta vår kundtjänst om du har några frågor gällande cookies. Du når oss på mail: help@nordiskagalleriet.com eller telefon: 08 – 442 83 60.


Säkerhet

www.nordiskagalleriet.se är krypterad med Verisign 256-bitars SSL-skydd vilket syns i URL-fältet, vilket skyddar dig som konsument från osäker hantering av personuppgifter.

För betal- och kreditkort använder vi oss av Klarna Checkout (Klarna AB), som är leverantör av säkra betallösningar på internet. DIBS är ledare inom betaltjänster i Norden. När du handlar hos oss förflyttas du till en krypterad säker sida där betalningen sker. Inga kontouppgifter eller personuppgifter lagras av oss. Kortbetalningarna innefattas av säkerhetsstandard 3D-Secure som är en säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för att säkerställa säkra betalningar över internet.


Särskilda köpvillkor vid köp av outletvaror

Då du som kund köper en outletvara gäller följande köpvillkor.

Outletvaror kan exempelvis vara; begagnade, returer, defekta på olika sätt, överskottslager eller skyltexemplar. Priset är kraftigt reducerat för att kompensera för varans skick. Eventuella fel kan exempelvis vara att varan är smutsig, repig eller har något annat märke. Men varan kan likväl vara i nyskick och komma i ouppackat emballage. Samtliga outletvaror säljs i befintligt skick. Du som kund har undersökningsplikt och vi rekommenderar dig därför att komma in och se produkten i vår fysiska butik eller på vårt lager om du har möjlighet.

Vi har ett begränsat antal av varje vara och utbudet varierar. Först till kvarn gäller alltid. Vi reserverar oss för eventuella slutförsäljningar, lagerdifferenser och tekniska felaktigheter samt förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera detta.

Öppet köp eller bytesrätt gäller ej på outletvaror.