Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Lansering

Artek X Formafantasma Hero IMG

2024-02-05

Exklusiv förhandsvisning – Artek och Formafantasmas “Forest Collection”

Finska Artek fick upp ögonen för designstudion Formafantasma efter den senares utställning Cambio på Serpentine Galleries i London 2020. Snart påbörjades ett nära samarbete som byggde på det gemensamma intresset för skogen som resurs, och hur industrialismen och klimatförändringar påverkar den. Nu ställs frukten av deras gemensamma utforskande ut på Stockholm Furniture Fair, där Formafantasma i år är officiell hedersgäst, och hos oss på Nordiska Galleriet i Stockholm.

En djupare syn på design

Årets hedersgäst på Stockholm Furniture Fair – Formafantasma – grundades 2009 av Andrea Trimarchi och Simone Farresin. Formafantasma är en research-baserad designstudio som undersöker de ekologiska, historiska, politiska och sociala krafter som formar dagens design. Deras mål är att fördjupa kunskapen om vår naturliga och konstruerade miljö, och att använda sina observationer för att uppmana till transformativa interventioner genom design. Deras arbete spänner över forskning, kurering, utställningar och produktdesign, och de har under åren jobbat med varumärken som Hermès, Fendi och Max Mara, och ställt ut på gallerier som Galleria Giustini/Stagetti Roma och Gallery Libby Sellers.

Artex X Formafantasma IMG 1
Artek X Formafantasma IMG 2

Ett gemensamt intresse för materialet trä

I sin utställning Cambio på Serpentine Galleries i London 2020 visualiserade Formafantasma resultaten från sin ständigt pågående forskning om skogsbruk och virkesindustri i en tid av industrialisering och miljöförändringar. Utställningen fick stor uppmärksamhet och kort därefter initierades ett samarbete med Artek, där slutsatserna från Cambio skulle komma att appliceras på Arteks försörjningskedja.

Artek X Formafantasma IMG 2
En av installationerna på utställningen Cambio på Serpentine Galleries i London. Foto George Darrell.

Med rötter i de finska skogarna

Finska Artek grundades 1935 av fyra unga idealister: Alvar och Aino Aalto, Marie Gullischsen och Nils-Gustav Hahl. Deras mål var “att sälja möbler och förespråka en modern livskultur genom utställningar och andra pedagogiska tillvägagångssätt”. Än idag lever grundar-kvartettens motto kvar – Artek är ett av världens mest etablerade varumärken för modern design, som utvecklar produkter i gränslandet mellan design, arkitektur och konst. Artek har alltid haft en nära koppling till råvarukällan som lejonparten deras produkter är beroende av – skogen. Trät till en Artek-produkt huggs aldrig längre bort än inom en 450 km radie från det egna sågverket i Viitsaari.

3: Editorial Row 2 | Artek X Formafantasma | 2 columns IMG 1
3: Editorial Row 2 | Artek X Formafantasma | 2 columns IMG 1

Hållbar estetik

Vad skedde då när Formafantasma genomlyst Arteks värdekedja? Jo – en subtil, men ändå viktig förändring, som var lika mycket en förändring av en process, som en förändring av synen på vad som är estetiskt tilltalande. I gemensamma diskussioner omarbetade man Arteks urvalsprocess för vilket trä som ansågs tjänligt att användas i tillverkningen av produkter – och applicerade ett mer generöst förhållningssätt för att ta vara på mer av råmaterialet. Resultatet är “wild birch”, som istället för att välja bort omfamnar de ofullkomligheter som trä kan uppvisa: färgskiftningar, insektsgångar, kvistknutar och märken.

När det gäller vårt arbete med att uppmuntra ett mer ekologiskt tänkande i produktion, är samarbetet vi haft med Artek under de senaste åren det mest fruktbara. Och det mest intressanta är att det nästan är en osynlig intervention – men jag tycker att det är ett av våra bästa arbeten.

– Formafantasmas Simone Farresin i Ark Journal, 2023

4: Editorial Row 3 | Artek X Formafantasma | 2 columns IMG 1
4: Editorial Row 3 | Artek X Formafantasma | 2 columns IMG 2

Genom denna bredare och “vildare” urvalsprocess används mer av trät, vilket resulterar i att mer koldioxid fortsatt är uppbundet genom att användas i produkten, men också i de träd som får står kvar i skogen, då färre behövs till tillverkningen. Produkterna blir också tack vara sina märken och variationer helt unika och får en oundkomlig charm, vilket utmanar uppfattningen om vad som är estetiskt “korrekt”.

5: Editorial row 4 | Artek X Formafantasma | 2 columns IMG 1
5: Editorial row 4 | Artek X Formafantasma | 2 columns IMG 2

Exklusiv premiär på Stockholmsmässan och hos oss på Nybrogatan

Den första Artek-produkten i “wild birch” lanserades i september 2023: en jubileumsversion av Alvar Aaltos Stool 60. Framöver kommer materialet att användas för fler produkter, under samlingsnamnet “Forest Collection”, med lansering hösten 2024. En specialproduktion av ett urval av dessa – Aalto Table 82A, Bench 153A och Stool E60 – förhandsvisas dock redan nu i Formafantasmas monter på Stockholm Furniture Fair, och i skyltfönstret på Nordiska Galleriet i Stockholm.

Numrerade och signerade av Formafantasma

Specialutgåvorna till montern är numrerade och signerade av Formafantasma, och säljs exklusivt hos oss. Från den 5 februari kan du se produkterna i vårt showroom på Nybrogatan 11 i Stockholm, och från den 15 februari kommer de även finnas på plats i våra showrooms i Göteborg och Malmö, samt på Nordiska Galleriet Archives i Frihamnen i Stockholm.

Upptäck mer från Artek här

Liknande artiklar

Magasin: Från stolkonst i betong till bränd furu HERO

Från stolkonst i betong till bränd furu

Som exklusiv återförsäljare presenterar Nordiska Galleriet en limiterad modell designad av Jonas Bohlin för Källemo. Concrete KOL är en ny upplaga av hans stoldebut från 1981 och släpps i endast 100 exemplar.

Till artikeln

2022-05-24

Från 1957 och in I framtiden

Från 1957 och in i framtiden

Vissa åldras med värdighet, andra tar steget ännu längre och förädlas med åren. Som ett vällagrat årgångsvin, eller ett unikt formgivet designobjekt. Arne Jacobsens Grand Prix är ett utmärkt exempel på det senare.

Till artikeln

2021-09-20

Ett golv på en pall

Ett golv på en pall

Nordiska Galleriet lanserar nu en limiterad upplaga av Arteks tidlöst populära designikon Stool 60 för att hylla en lång och gedigen relation som spänner över decennier.

Till artikeln

2021-11-03

Paranormala Parachilna

Paranormala Parachilna

Att designa en lampa är en sak, att transformera källan till ljus är en annan. GWEILO tar ett annorlunda och spöklikt grepp om ljusets egenskaper.

Till artikeln

2021-10-12