Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Lansering

Juri Markkula x Nordiska GallerietJuri Markkula x Nordiska Galleriet

2021-05-27

Juri Markkula x Nordiska Galleriet

Efter avklarad militärtjänstgöring hemma i Finland var han egentligen på väg till Barbados, men livet ville annorlunda och han landade i Stockholm där han bildade familj. Och även om han hade tecknat en del när han var yngre så fanns det inga planer på några konststudier. Då – under högstadiet gjorde han serier som han gav ut i fanzine. Och han säger själv att man kan se spår av det i hans konst idag, serierutan har följt med och blivit till de ofta återkommande kvadraterna i hans verk.

Juri Markkula föddes 1970 i finska Turku, men han bor och verkar sedan länge på Gotland. Med sin teknik och sitt uttryck förenar han på ett helt eget sätt konst och avancerad teknologi och låter komponenterna samverka och lyfta varandra. Med många framgångsrika och uppmärksammade utställningar runt om i världen och stora verk för offentliga miljöer gör han nu ett samarbete med Nordiska Galleriet. I en fusion av konst och möbeldesign har han applicerat sin teknik på Hays serie Palissade. Green to Lilac är sju unika objekt skapade exklusivt för Nordiska Galleriet.

Vad är konst för dig?
- Ribban är satt på ”ett mirakel”, men egentligen räknar jag nog in all mänsklig verksamhet i begreppet. Allt som handlar om ett fördjupat försök till kommunikation genom olika medier. Exakt vad man kommunicerar, eller med vem, spelar mindre roll.

Hur skulle du själv beskriva din konst?
- Kanske som att mina verk är fysiska ting som försöker att vara i ett annat rum än där de befinner sig.

Editorial Splash 1 - Ett konstverk som är en möbel som är ett konstverk

Det här är ett förhållningssätt som jag fortsatt att utveckla och idag använder jag mig mycket av olika tekniker som tillåter mig att vara betraktare inför själva ”görandet”. Och jag njuter av att stå bredvid, eller framför, och se hur resultatet framkallas.

Hur viktig är egentligen konsten för människan?
- Konst, musik, litteratur och andra uttryck är en konsekvens av vår förmåga till kommunikation. Det här är så integrerat i vårt varande att det inte går att tänka sig ett liv helt utan inslag av konstnärliga uttryck. Sedan kan det göras och brukas av nödvändighet eller för njutning, både av den som utför själva verket och den som betraktar det.

Editorial Splash 2 - Ett konstverk som är en möbel som är ett konstverk

Hur ser du på vårt sätt att närma oss konst? Kan människor ibland känna en rädsla för att inte förstå eller vara nog pålästa?
-Jag tror att intresset för konst väcks av en plötslig impuls, en konkret upplevelse. Man ser något som man reagerar på, kanske för att det attraherar på något sätt. Sedan fördjupas förhållandet ju mer man ger sig in i det. Sådant som rädsla och andra negativa känslor eller att hysa onödig respekt för konsten blir bara något som står i vägen för intryck, egna tankar och hela upplevelsen. Det finns inget rätt eller fel i din upplevelse av ett konstverk, däremot kan det finnas fler lager att upptäcka.

Editorial Splash 3 - Ett konstverk som är en möbel som är ett konstverk

Du har ett eget uttryck och också en egen teknik – hur och ur vad har den uppstått?
- Under studietiden målade jag mycket med penslar, oljefärger och andra traditionella metoder och material. Då fantiserade jag om en ”målerimaskin”, något som jag kunde kontrollera och få att utföra olika moment i målningen. Jag kände att det skulle vara mycket enklare, och också snabbare och bekvämare att kunna nå resultat om jag kunde få fram ett nytt färgfält eller ändra en nyans genom en knapptryckning. Där föddes de första idéerna till ”målerimaskiner” som jag sedan realiserade och visade på min slututställning. Det här är ett förhållningssätt som jag fortsatt att utveckla och idag använder jag mig mycket av olika tekniker som tillåter mig att vara betraktare inför själva ”görandet”. Och jag njuter av att stå bredvid, eller framför, och se hur resultatet framkallas.

Editorial Splash 4 - Ett konstverk som är en möbel som är ett konstverk

Vad inspirerar dig? Både till de aktuella verken du skapat för Nordiska Galleriet och till ditt skapande i stort.
- Jag inspireras ofta av upplevelsen av att något framstår som väldigt verkligt. Något som lyckas bryta igenom det invanda seendet som man vanligtvis befinner sig i. Många gånger kan det utlösas av en digital verklighet, eller olika material som verkar befinna sig på en annan plats eller i ett annat ljus än sin omgivning. Idén till det uttryck som finns på just Palissade fick jag för många år sedan när jag såg en bil som var målad med just färgskiftande pigment. När den körde förbi mig var det som att den rörde sig på ett helt annat sätt än de andra bilarna, den stack ut och såg ut att sväva fram i en annan dimension. Jag var tvungen att följa efter tills den stannade och ta reda på vad det var som gjorde att den skiljde sig från alla andra fordon på vägen.

Att applicera din konst på ett bruksföremål, en möbel, som Palissade, hur skiljer det sig från att skapa något helt från grunden?
- För mig föds idéer ofta långsamt och där för är det roligt att kunna återanvända dem i olika former och applicera dem på ett sätt som jag inte vanligtvis gör. Jag tycker också att resultatet blev överraskande positivt.

Editorial Splash 5 - Ett konstverk som är en möbel som är ett konstverk

Hur hoppas du att de här unika objekten ska placeras, användas, leva vidare hos sina ägare och deras hem?
- Mitt fokus ligger på själva ”förlösandet” och jag tänker egentligen väldigt sällan på sakernas framtid. Det är förstås helt upp till var en vad man gör med sitt exemplar, men det är roligt att de faktiskt fungerar både som ett objekt och en möbel.

Vad väntar härnäst?
- Jag har några pågående projekt i ateljén och i sommar skissar jag på en utsmyckning för en utomhusmiljö på närmare 3000 kvm. I höst väntar ett kul projekt tillsammans med några härliga kollegor och en japansk mästare på vikskärmar. Det kommer att bli både en workshop och en utställning.

Juri Markkulas konstverk finns att se i en utställning i butiken på Nybrogatan. Försäljning sker genom intresseanmälan och först till kvarn gäller.

Liknande artiklar

Magasin: Från stolkonst i betong till bränd furu HERO

Från stolkonst i betong till bränd furu

Som exklusiv återförsäljare presenterar Nordiska Galleriet en limiterad modell designad av Jonas Bohlin för Källemo. Concrete KOL är en ny upplaga av hans stoldebut från 1981 och släpps i endast 100 exemplar.

Till artikeln

2022-05-24

Från 1957 och in I framtiden

Från 1957 och in i framtiden

Vissa åldras med värdighet, andra tar steget ännu längre och förädlas med åren. Som ett vällagrat årgångsvin, eller ett unikt formgivet designobjekt. Arne Jacobsens Grand Prix är ett utmärkt exempel på det senare.

Till artikeln

2021-09-20

Ett golv på en pall

Ett golv på en pall

Nordiska Galleriet lanserar nu en limiterad upplaga av Arteks tidlöst populära designikon Stool 60 för att hylla en lång och gedigen relation som spänner över decennier.

Till artikeln

2021-11-03

Paranormala Parachilna

Paranormala Parachilna

Att designa en lampa är en sak, att transformera källan till ljus är en annan. GWEILO tar ett annorlunda och spöklikt grepp om ljusets egenskaper.

Till artikeln

2021-10-12