Comme des Garçons
Comme des Garçons grundades år 1971 av den prisbelönte kvinnliga designern Rei Kawakubo. Rei Kawakubo föddes i Tokyo år 1942 och studerade konst och litteratur på Keio University innan hon började sin karriär inom reklam för att sedan fortsätta som frilansande stylist. År 1969 började Rei Kawakubo designa kläder under namnet Comme des Garçons och två år senare blev det officiellt ett företag.
Comme des Garçons - ”som män” eller ”som pojkar”
Comme des Garçons är ett franskt begrepp som betyder ”som män” eller ”som pojkar”. Rei Kawakubo lånade uttrycket från låten ”All the Boys and Girls” skriven av den franska artisten Francoise Hardy. Frasens betydelse går hand i hand med de fokus varumärket haft sedan start - att sudda ut de könsnormer som finns inom modeindustrin.
The cdg universe
Comme des Garçons första modevisning tog plats i Paris år 1981. Debutshowen fick ta emot mycket kritik från experter som menade att de var för kontroversiella. Varumärket kritiserades för deras användning av färgen svart och de oavslutade sömmarna. Trots detta fortsatte varumärket att se framgång bland deras konsumenter och fans världen över. År 2004 började Comme des Garçons delas upp under flera undervarumärken. Detta har gjort att varumärket nått en bred publik. Varumärket har även gjort flera framgångsrika designsamarbeten genom åren. De mode-imperium som Rei Kawakubo och Comme des Garçons byggt upp med alla undervarumärken har kommit att kallas the cdg universe. Comme des Garçons designar sina produkter och kollektioner i japan och tillverkar de i länder som Frankrike, Spanien och Turkiet.